Review: Star Wars – Heir to the Jedi

Personages: , ,

Coverprijs: € 24.99 (HC), € 11.99 (SC), € 13.99 (E-book)

Mooie actiescènes. Leuke personages. Verfrissend ik-perspectief.

Springt van de hak op de tak. Plotholes.

Binnen een grote maand is het al Star Wars wat de klok slaat. Het verhaal van Luke Skywalker gaat dan verder, zo’n dertig jaar na de laatste film. Toch zitten er ook nog gaten tussen de films in. Doordat alle boeken en comics de stempel non-canon kregen moet dat weer opgevuld worden. Heir to the Jedi toont ons wat er gebeurde met Luke tussen A New Hope en The Empire Strikes Back…

Posted 16/11/2015 by

Juni 1980. Honderdduizenden mensen zitten in de bioscoop gebiologeerd te kijken naar The Empire Strikes Back. De film begint nog maar net of er volgt al een eerst ‘what-the-fuck’-moment. Luke zit met zijn benen vast in een ijslaag en slaagt er met behulp van The Force in zijn lightsaber naar zich toe te laten vliegen. Nu lijkt dat best normaal. Telekinetische krachten zijn namelijk het meest gekende gevolg van ontwikkelde force sensitivity. Toen, in 1980, was dat echter nog niet zo. De meeste concepten van The Force waren nog niet uitgewerkt en in A New Hope zagen we Luke nooit meer doen dan wat extra fijngevoelig zijn bij de aanval op de Death Star. Hoe kan het dan dat hij plots weet hoe hij objecten van op afstand kan doen bewegen? Wie heeft hem dat geleerd? Het antwoord komt in de roman Heir to the Jedi van Kevin Hearne.

The empire strikes back luke wampa (Small)

Het is enkele maanden na de vernietiging van de Death Star. De Alliance is in het nauw gedreven door het Rijk en is op zoek naar een nieuwe basis. Vanuit hun tijdelijke schuilplaats doen ze raids en guerrilla-aanvallen op de imperialisten. De held van de slag bij Yavin, Luke, is één van de speerpunten van die aanvallen. Hij wordt in Heir tot the Jedi ingeschakeld voor een nieuwe klus. Drusil Bephorin is één van de beste wiskundigen van het sterrenstelsel. Helaas is ze in de handen van het Rijk dat haar gevangen houdt, maar toch ietwat vrijheid verschaft. Luke krijgt de opdracht haar te bevrijden, maar moet om tot die missie te komen eerst wapens gaan kopen en een upgrade aan zijn schip verdienen.

Heir to the jedi 2 (Small)Het eerste dat opvalt is dat Heir tot the Jedi geschreven is in het ik-perspectief. Dat is onmiddellijk aanpassen. De meeste boeken zijn namelijk in de derde persoon geschreven, wat de veilige keuze is. In het Star Wars-universum doet het wel denken aan de klassieker I, Jedi. Ook krijg je zo een wat donker noir atmosfeertje. Dat versterkt dan weer Luke’s onhandigheid en stappen in het duister wat The Force betreft. Het is tevens vooral bedoelt om ons een betere kijk in zijn hoofd te bieden. Daar slaagt schrijver Kevin Hearne in. We leren meer over het denkpatroon van Luke, zijn angsten, dromen, onzekerheden over zijn vader, enz. We zien hoe hij onbewust een keuze maakt tussen Light en Dark Side, hoewel hij zelf nauwelijks het besef heeft wat die concepten betekenen.

Hearne voegt ook behoorlijk wat humor in het boek. Luke spreekt op een vrij sarcastische manier de lezer toe en ook de nevenpersonages zorgen voor de nodige kwinkslagen. Zo is de Givin Drusil Bephorin een iemand die constant met wiskunde bezig is en zo een vrij houterige kijk op haar collega’s heeft. Nakari Kelen is dan weer een persoon die Luke’s evenknie is wat betreft sarcasme en humor. Het trio wordt bijgestaan door R2-D2, dat een groep vrij aimabele personages als gevolg heeft.

De actiescènes zijn goed en spannend omschreven. Kevin Hearne is een begenadigd schrijver. Naast juiste woordkeuze kan hij, eens het boek in gang komt, ook de nodige vaart in zijn zinnen steken. Zo raakt het schip van Luke op een gegeven moment op z’n eentje slaags met een cruiser van het Rijk. Luke moet technisch en tactisch vernuft boven halen. Te veel uitleg kan de actiescène remmen, maar te weinig zorgt dat je niet snapt hoe hij de situatie aanpakt. Hearne balanceert voorbeeldig op het touw en de pagina’s razen op die manier voorbij.

Plotgewijs zitten hier en daar enkele elementen scheef. Waarom bijvoorbeeld wordt Luke in godsnaam voor deze missie uitverkozen? Leia en Ackbar zeggen dat ze hem de geknipte man voor de job vinden omdat hij één van de beste piloten is. Nu ja. Er wordt wel wat gevlogen in dit verhaal en in enkele scènes komt zijn kunde zeker van pas. Toch blijft het vooral een klus voor een uit de kluiten gewassen en vooral ervaren spion. Wat ben je met vliegkunsten als je je doel niet kan bevrijden? Een latere Luke, zeg maar rond de tijdsperiode van Return of the Jedi, zou ook dat aspect zonder twijfel aan kunnen, zeker met de Jedi-kwaliteiten die hij dan al heeft. Maar om dit op te laten lossen door de Luke die nog maar net de moisturisers van Tatooine ontgroeid is?

Heir to the jedi 1 (Small)

Heir to the Jedi springt behoorlijk van de hak op de tak en voelt aan als een computerspel waarbij je verschillende afzonderlijke missies moet volbrengen om zo tot de endgame te komen. Zo mis je een beetje de samenhang van een mooi verhaal. Tevens komen zo personages voorbij die later in het boek geen functie meer hebben. Of voorwerpen. Zo krijgt Luke in het begin een vrij uniek Jedi-artefact in handen. Het heeft wel de functie dat het hem een klein stapje verder brengt in zijn zoektocht naar The Force, maar het item zelf heeft na enkele bladzijden geen enkele functie meer.

Heir to the Jedi geeft een leuke inkijk in de Jedi-in-wording Luke. Toch is het verhaal zelf niet bijzonder goed uitgewerkt en lijkt het alsof men meerdere kortere verhaaltjes aan elkaar heeft genaaid. De personages zijn leuk en door vlotte schrijfstijl en kleine page count lees je uiteindelijk toch snel door het boek heen…