Review: Black Science #17

Coverprijs: $3.50

Een goede poging om het verhaal weer wat toegankelijker te maken voor nieuwe en oude lezers.

De inkleuring is iets te dominant.

Dit zeventiende deel van Black Science is een goed instappunt voor lezers die kennis willen maken met deze topserie van Rick Remender en Matteo Scalera…

Posted 09/11/2015 by

I don’t want to remember anymore.

We zijn inmiddels al bij het zeventiende deel van Image’s Black Science aanbeland. Het zoveelste epos uit de koker van veelschrijver Rick Remender (Uncanny Avengers, Low) die ditmaal wordt bijgestaan door Matteo Scalera (Daredevil, Dead Body Road) en de minstens zo belangrijke inkleurder Moreno Dinicio.

Het verhaal van Black Science draait om het gezelschap van wetenschappers en hun kinderen die in naam van de wetenschap een nieuwe uitvinding proberen waardoor ze naar parallelle universa kunnen reizen. Natuurlijk gaat er iets mis waardoor ze niet terug kunnen naar hun thuisdimensie. Hierdoor is het gezelschap gedwongen om een alternatieve weg te zoeken voordat ze weer thuis zijn. Maar dat is ook het punt waarop het mis gaat, omdat heel wat onuitgesproken zaken (die je als lezer wel te zien krijgt) nu naar de oppervlakte komen borrelen. Zo is Grant McKay, de vader in het gezelschap, een vreemdganger en heeft ie een affaire met zijn assistente en zijn rivaal Kadir zit stomtoevallig ook in het groepje dat nu gestrand is buiten de realiteit.

Tel daarbij op dat je niet ongestraft naar andere dimensies kunt reizen zonder daar de boel door elkaar te gooien en de komst van andere versies van onze helden en je hebt de ingrediënten te pakken voor een boeiend verhaal. Dat is zeker waar, maar deze comic kan, met de ingelaste pauzes erbij, nogal ingewikkeld zijn om maandelijks bij te houden. Wie was ook alweer wie? Het tekenwerk helpt wat dat betreft ook niet echt, omdat de ‘alternatieve’ versies van de helden niet voldoende te onderscheiden zijn van de personages waarmee Black Science ooit begon.

Dit zeventiende deel begint drie jaar na het einde van issue #16. Iedereen zit nu vast in zijn eigen realiteit. Grant probeert,op zijn manier, een nieuw apparaat te ontwerpen waarmee hij zijn familie en vrienden achterna kan reizen. Maar iets vreet aan zijn geheugen… Wanneer een monster uit zijn jeugd opduikt en zijn broer hem te hulp schiet, weet hij in ieder geval één ding zeker. Grant bevindt zich op Godworld. Als hij daar nog maar weg kan komen..

Remender en Scalera doen er alles aan om deze issue een nieuw instappunt voor lezers te maken. De cover bevat nu ook de titel van de arc. En je hoeft niet bij te zijn met de voorbije 16 issues om het verhaal te begrijpen. De hoofdmoot wordt je met een opzichtig trucje uitgelegd. Nu maar hopen dat ze niet in hun oude trucs vervallen en erin slagen om het verhaal leesbaar te houden voor mensen die niet elke maand hun comics herlezen. Want het is en blijft een topserie.

Black Science 17 bij Archonia.com

Black Science 017-spread

Black Science 017-spread deux