Review: Amoras #6 – Barabas

Coverprijs: €6.99

De makers spelen op een subtiele manier met je verwachtingen.

Het einde is niet ieders kopje thee.

We hebben er twee jaar op moeten wachten. Maar de apotheose van Amoras is eindelijk daar. En.. het is zeker de moeite waard!

Posted 05/11/2015 by

Soms moet een mens bereid zijn om z’n principes opzij te zetten, Sidonia.

De apotheose van Amoras is eindelijk daar! Suske en Wiske zijn verzeild geraakt op het eiland Amoras anno 2047. Daar vinden de vetten en de mageren elkaar in hun afkeer van Krimson. Deze volbloed crimineel onderdrukt de plaatselijke bevolking en brengt door zijn maniakale lust naar grondstoffen het fragiele ecosysteem van het eiland in gevaar. Wiske wordt gevangen genomen, Lambik komt zijn vrienden achterna en komt natuurlijk in de penarie en tussen dat alles door loopt de mysterieuze Jérusalem

Tot nu toe verliepen de ontwikkelingen in de albums volgens een voorspelbare route. De situatie van onze vrienden werd steeds ellendiger en de omgeving hield gelijke tred. Een apocalyps is nakende in de vorm van een vulkaanuitbarsting en Krimson lijkt langzaam malende te worden. De enige constante was het tekenwerk van Charel Cambré, dat even straks is in alle albums. Het leek erop dat schrijver Marc Legendre zich had laten inspireren door thrillers met een Bijbels tintje. Oh jongens, zaten we er wat dat betreft naast.

amoras6

De titel van dit album zegt wat dat betreft voldoende. Het werd tijd dat professor Barabas, de grote afwezige in de voorbije delen, zijn gezicht liet zien. En andermaal is het zijn invloed dewelke dit verhaal een andere kant op stuurt. Het doet denken aan ouderwetse science-fiction en zorgt ervoor dat je zin krijgt om alles te herlezen. Het “einde” van dit verhaal zal misschien niet ieders kopje thee zijn. Maar komaan! Amoras was een uiterst plezante rit en heeft laten zien dat de geesteskinderen van Willy Vandersteen nog genoeg leven in zich hebben om deze eeuw door te komen.

Overigens… sommigen van onze lezers vroegen er al eens naar. We kunnen met plezier melden dat er in december een Amoras integrale editie zal verschijnen. Dus een bundeling van alle albums in één boekwerk. Top!

Amoras #6 bij Archonia.com

Onze reviews van de vorige delen vind je hieronder:

Amoras #1: Suske