Review: James Bond #1 – “VARGR”

Een hardere, kille Bond die dichter aanleunt bij de romans. Goeie tussen de structuur van de films en de romans.

Duidelijk geschreven voor de trade. Mist nog wat charme.

Niet alleen SPECTRE loopt in de zalen, ook de nieuwe James Bond 007 comic gaat van start bij Dynamite Entertainment. Hierin neemt Warren Ellis Ian Flemings bekende superspion onder handen…

Posted 04/11/2015 by

And leave Moneypenny alone. I consider her job to be much more important than yours. – M.

James Bond, Ian Flemings bekendste creatie en de meest stijlvolle geheime agent ter wereld, valt momenteel opnieuw op het grote scherm te bewonderen in SPECTRE. Een ideale moment dus voor Dynamite Entertainment om een nieuwe James Bond-comic van start te laten gaan, de eerste in bijna 20 jaar. 007 heeft al een tumultueuze comicbookgeschiedenis achter de rug, maar deze zesdelige miniserie – getiteld “VARGR” – belooft veel goeds.

0072We openen de comic zoals de meeste Bondfilms beginnen, met een actiescène. In Helsinki, Finland achtervolgt Bond de moordenaar van 008 alvorens hem koelbloedig en vrij gewelddadig te vermoorden. Meteen is de toon gezet. Dit is niet zozeer de grappige, met zijn charmes ontwapenende Bond die we in de meeste films zien. Dit is een ruwere, meer kille agent, gelijkaardig aan hoe hij in de romans van Fleming wordt afgebeeld.

Bond krijgt de werklast van 008 mee, dient naar Berlijn te reizen om een nieuwe drugszaak uit te spitten en maakt een bezoekje aan het labo van MI6. Hoewel we hier een ruwere versie van 007 zien, is er toch nog voldoende plaats voor wat humor en geflirt met Moneypenny. Het verhaal speelt zich in de hedendaagse tijd af en aldus is er ook wat meer politieke correctheid. Niet alleen Moneypenny is zwart, zoals in de nieuwste films, maar ook Bonds baas M.

Een James Bond-verhaallijn door Warren Ellis (Transmetropolitan, Supergod), dat kan alleen maar vonken geven. En dat belooft het ook te doen. Dit eerste deel dondert vrij snel vooruit en toont ons nog niet alle spelers, maar de sfeer is alvast mooi gezet. Ellis wordt bijgestaan door tekenaar Jason Masters, dewelke een klaar en duidelijke stijl hanteert en Bond gelukkig niet tracht te tekenen naar één van de vele bekende acteurs die het personage vertolkt hebben. Toch lijkt zijn Bond net iets teveel inspiratie van (de op zijn beurt dan weer grotendeels door Bond geïnspireerde animatieserie) Archer te hebben meegekregen.

VARGR belooft één van de betere en interessantere James Bond-comics te worden (niet dat dat zo moeilijk is). Hoewel het nog iets te vroeg is om er een definitief oordeel over te vellen, lijken Bondfans van het eerste uur en de romans van Fleming hiermee wel in de watten gelegd te worden. Tevens biedt het een mooi tegengewicht voor filmfans die eens een andere hedendaagse 007 willen zien dan deze in SPECTRE.

James Bond #1 bij Archonia.com