Review: Back to the Future #1

Schrijver: , ,

Tekenaar: ,

Personages: ,

Coverprijs: $3,99

Pure nostalgietrip voor de fans.

Ben je niet bekend met de franchise, ga je hier niets aan hebben.

Ook IDW Publishing viert Back to the Future Day. Het eerste deel van de nieuwe BTTF comic ligt nu in de winkelrekken en vertelt ons het verhaal van de eerste ontmoeting tussen Marty McFly en Doc Emmett Brown…

Posted 21/10/2015 by

Great Scott!

Vandaag is het Back to the Future Day. 21 oktober 2015. De dag dat Marty McFly (Michael J. Fox) naar de toekomst reisde in Back to the Future II uit 1989. Ook bij IDW Publishing denken ze nostalgisch terug aan één van de bekendste – en beste – filmtrilogieën uit de jaren 80-90 en starten ze een nieuwe comicbookreeks op. De vorige BTTF-comic van Harvey Comics begin jaren 90 volgde de continuïteit van de animatieserie, deze nieuwe Back to the Future #1 vormt een prequel tot de eerste film. De vierdelige miniserie belooft ons alvast enkele untold stories die zich tussen de films afspelen en alternatieve tijdlijnen uit de BTTF-wereld te tonen.

bttf1varIn de eerste helft van de comic – “When Marty Met Emmett” – zien we de allereerste ontmoeting tussen Marty McFly en Doc Emmett Brown, een aantal jaar voor de eerste film. In het back-upverhaal zien we een jongere Doc in 1943, waar ie J. Robert Oppenheimer ontmoet, bezieler van het Manhattanproject dat tot de eerste atoombom leidde.

Beide verhalen zijn afkomstig van Bob Gale, dewelke samen met Robert Zemeckis de scripts schreef voor de drie films. Het zal je dus niet verbazen dat zowel Marty als Doc zich exact gedragen zoals in de trilogie. Voor de comic werd hij scriptgewijs bijgestaan door John Barber en Dan Schoening. Hoewel artiesten Brent Schoonover (eerste verhaal) en Schoening (tweede verhaal) het duo bewust niet even zeer tekent naar acteurs Michael J. Fox en Christopher Lloyd, blijft het tekenwerk klaar en duidelijk genoeg om het verhaal te vertellen en mist men hierbij uiteraard enkele bekende quotes uit de films niet.

Dit eerste deel van Back to the Future mikt duidelijk op de hordes fans van de films. Indien je nog nooit met de franchise in aanraking bent gekomen, slaagt deze comic er absoluut niet in om je te overtuigen. Ben je wél opgegroeid met de films en snap je de verwijzingen, dan is dit pure nostalgie en een leuke toevoeging tot de trilogie. Tevens vormt het een noodzakelijke aanvulling op het inmiddels steeds groter wordende rijtje comics gebaseerd op jaren 80 franchises als Ghostbusters, McGyver, Bill & Ted, Big Trouble in Little China, Airwolf en Miami Vice.

Back to the Future #1 bij Archonia.com