Review: Star Wars – Knight Errant

Personages: , , , ,

Coverprijs: € 8,99

Speciale, sfeervolle setting. Goed onderbouwde hoofdpersonages. Diverse Sith in plaats van de traditionele eendimensionale antagonisten.

Kon nog ietsje strakker.

De New Sith Wars, een duizendjarige periode van intens conflict tussen de Republiek en het Sith Rijk. Op een bepaald moment werd de Republiek zo goed als compleet weggevaagd. Knight Errant speelt zich af in zo’n turbulente periode. Een tijd waar het sterrenstelsel gedomineerd werd door tientallen Sith Lords, elk met hun eigen territorium en visie. Een tijd waarin Jedi Knight Kerra Holt gevangen zit achter vijandelijke linie. Hier de review van haar verhaal.

Posted 17/10/2015 by

Het Star Wars Expanded Universe kan samengevat worden als een constant komen en gaan van bedreigingen voor de Republiek. Soms komt die dreiging van externe factoren, denk aan de Yushang Vong, maar meestal is de antagonist het Sith Rijk. Enkele keren slagen de Sith zelfs zo goed in hun job dat de Republiek verdwijnt. Het bekendste voorval is natuurlijk de heerschappij van Darth Sidious, maar een goede 1000 jaar eerder was het ook al van dat. De Republiek bestond nog wel, maar had slechts over een paar werelden in de pap te brokken. De rest was een lappendeken van Sith dictaturen. Het is in deze ietwat vreemde omgeving dat het boek Knight Errant zich afspeelt.

Jedi: Behind Enemy Lines. Zo zou je dit boek ook kunnen noemen. De net tot Jedi knight gepromoveerde Kerra Holt werd samen met enkele andere Jedi naar Sith territorium gestuurd om daar sabotagemissies uit te voeren. Helaas liep één en ander fout en bleef zij als enige Jedi achter op vijandelijk gebied.

kerra holtTot daar wat zich voor het boek afspeelt. Knight Errant opent een poos later, wanneer Holt een nieuwe missie voor zichzelf heeft gemaakt: De Sith regimes zo veel mogelijk storen en zoveel mogelijk mensen onder het juk van de Sith vandaan helpen. Wanneer Lord Daiman een val opzet om zijn broer Lord Odion te doden, moet Kera in actie treden. Het lokaas voor de valstrik is namelijk een arxeum, een mobiele universiteit met 1700 onschuldige studenten. Samen met een niet zo happige huurlinggeneraal zet ze alles op alles om de kinderen te redden.

Knight Errant is niet zoals de meeste Star Wars-boeken. Dat verwachten we ook niet van schrijver John Jackson Miller. Zijn New Dawn en Lost Tribe of the Sith-verhalen zijn ook net dat ietsje anders. Knight Errant doet daar echter nog een stapje bovenop. Enerzijds door de setting, maar ook door de thema’s.

De setting voelt niet echt als Star Wars aan. Het is dan ook een omgeving die we niet zo goed kennen. De tribale conflicten tussen verschillende lords zouden even goed in een andere sci-fi setting passen. Enkel lightsabers, af en toe eens force use en de woorden Star Wars op de cover doen je beseffen dat het wel degelijk om het ‘galaxy far, far away‘ gaat. Dat is echter niet erg. Het is verademend om een beetje originaliteit in deze wereld te krijgen. Het moet niet altijd om Coruscant + een zoveelste woestijn-/ijs-/jungle-planeet gaan. Dit is duisterder. Er zijn V for Vendetta en zelf Brasil-vibes die je extra meesluiren in het verhaal.

De Sith-antagonisten in de Star Wars boeken zijn over het algemeen vrij gelijkaardig. De echt grote namen zoals Darth Bane, Darth Vader of Darth Caedus niet nagelaten, hebben ze weinig achtergrond, willen ze allemaal de top bereiken en het sterrenstelsel overheersen. In Knight Errant is dat absoluut nog steeds het doel, maar het gaat toch om telkens andere personages, met elk een eigen visie op het universum en hoe ze dat doel willen bereiken. Neem nu de eerste twee Sith lords die we ontmoeten. Lord Daiman ziet zichzelf als de ontwerper van het universum. Hij gelooft echt dat hij alles en iedereen gemaakt heeft. Zijn broer Odion is dan weer de vernietiger van het universum. Zijn onderdanen leven in een soort van doodcultus en willen niets liever dan sterven.

Kerra hold knight errantKnight Errant gaat ook dieper in op the Force. In veel boeken en zeker in de films gaat men zeer oppervlakkig om met deze altijd aanwezige kracht. Miller gaat echter op zoek wat er gebeurt als je dieper opgaat in de force, of als je die gebruikt op macroniveau. Als je één iemands geest kan beïnvloeden, kan dat dan ook met meerdere? Met een hele planeet? De Jedi verbloemen een sterfgeval met de term ‘één worden met de force’, maar kan dat ook als je nog leeft? Wat als je het hele leven door de bril van de force ziet?

Kerra Holt is eveneens een interessant personage. Ze heeft natuurlijk een hele geschiedenis die je in de Knight Errant-comicserie kan nalezen, maar ook in dit boek doorgaat ze al een hele evolutie. De conflicten waar ze mee te maken krijgt, zijn niet alleen fysiek maar ook mentaal. De normale ethische waarden zijn in Sith-ruimte niet van toepassing. Dat zorgt ervoor dat niet alle neuzen van de protagonisten in dezelfde richting staan.

Het boek is sterk geschreven. Miller heeft een stevige, beschrijvende pen en heeft zeer veel kennis van het universum. Hierdoor dompelt hij je onder zonder het te laten voelen als een Wikipediapagina. Ook gaat het om een vrij goed gevuld boek. In tegenstelling tot veel andere SW-boeken zal je hier dus niet in een paar uur doorheen razen.

Wie de comics niet gelezen heeft zal na het boek zeker zin krijgen om de verdere avonturen van de dolende Jedi te lezen. Star Wars – Knight Errant is een speciaal boek. Een interessante en sfeervolle setting met een even leuk hoofdpersonage. Een aanrader…