Review: The Four Horsemen of the Apocalypse

Inkleuring: ,

Het is heerlijke pulp.

Het heeft qua verhaal evenveel om het lijf als de gemiddelde actiegame.

Een ruige kerel dient af te dalen naar de hel om de vier ruiters van de apocalyps tegen te houden… We bespreken The Four Horsemen of the Apocalypse – een actiegame als comic, of was het nu omgekeerd?

Posted 07/10/2015 by

And I declared that the dead, who had already died, are happier than the living who are still alive.

The Four Horsemen of the Apocalypse is de tweede titel van Titan Comics die een connectie heeft met de gamewereld. De eerste die we op Brainfreeze bespraken was natuurlijk 13 Coins. Sommigen onder jullie herkennen deze titel misschien van de vier softcovers die zijn vertaald in het Nederlands en werden uitgegeven door Arboris. Voor deze review bespreken we de hardcover waarin alle losse hoofdstukken zijn gebundeld.

Adam Cahill is een professor literatuur, maar ook een lid van de Orde van Solomon, een genootschap dat de zeven zegels bewaakt die de apocalyps zullen inluiden. Enfin, wie een beetje bekend is met de Bijbel weet over welke zegels dit gaat. Wanneer Adam terugkomt van een tournee gaat ie zijn dochter ophalen en hoopt hij wat tijd met zijn gezin door te brengen. Maar ‘s avonds wordt hij gebeld door een bekende van de orde. Adam wordt ontboden naar Kiev want er speelt iets. Daar aangekomen blijkt al snel dat enkele booswichten het gemunt hebben op de zeven zegels…

De vrouw van Adam wordt ook gedood door het tuig, maar zijn dochter is gespaard. De booswichten zijn gestuurd door Belarios. Deze Belarios heeft nu zes van de zeven zegels in handen waardoor Adam de strijd naar hem zal moeten brengen en meteen zijn vrouw kan wreken. Er zit niets anders op dan zelfmoord te plegen en af te dalen in de hel om de wereld te redden. Daar zal hij hulp krijgen van enkele bijzondere types waaronder een onvruchtbare junkie en een geschifte gelovige…

Deze titel was oorspronkelijk bedoeld als een game voor de 3DO-console. Het bedrijf achter deze console ging in 2003 failliet waardoor de game niet kon worden afgemaakt. Producent Michael Mendheim bouwde het geheel toen maar om naar een comic. Hoewel hij bij het schrijven van het verhaal hulp kreeg van Mike Kennedy (Ghost, Bleedout) en Sean Jaffee is het verhaal niet al te diepgaand. Het draait om actie en niks meer dan actie. Ook de personages hebben niet veel meer om het lijf als hun uiterlijk.

Het mannelijke tekenwerk wordt verzorgd door Simon Bisley wiens naam je eigenlijk alleen zou moeten grunten om zijn machismo de eer te bewijzen die het verdient. Hoewel het best prettig oogt moet ook worden gezegd dat Bisley niet de beste tekenaar is. Sommige plaatjes ogen wat te simpel en soms laat zijn gevoel voor anatomie hem in de steek. De hardcover wordt afgerond met een uitgebreid dossier over de making of van deze titel.

Wanneer je houdt van actie, bloed, ingewanden en andere uitingen van geweld dan is dit een uitstekende aankoop. Ja, het is pulp, maar wel verzorgde pulp.

Four horsemen of the Apocalypse bij Archonia.com