Review: Black Rat

Coverprijs: $15

Een creatief samenraapsel met een zwarte rat als bindmiddel.

Waarschijnlijk lees je dit geen tweede keer.

Brainfreeze gaat schaamteloos indie. We houden van Black Rat, juist omdat er verder geen doel achter zit…

Posted 01/10/2015 by

Could it be that he is not behind the quakes? I don’t believe it. Wait! A monologue!

Black Rat is een mysterie verpakt in een enigma. Het zwarte beestje, dat een lelijke broer van Mickey Mouse had kunnen zijn, duikt op in allerhande korte verhaaltjes in dit boekje. Houd de cover maar eens in het licht voor een goed voorbeeld hiervan.

Het boekje opent met een verhaal waarin een man ‘s avonds zit te werken achter zijn bureau. Hij is niet bepaald geïnspireerd en loopt rusteloos door de kamer. Zijn oog wordt getrokken naar een luik in de muur waarachter een portaal naar een andere wereld schuilgaat. Hier wordt hij samen met de zwarte rat belaagd door allerhande opponenten. Het verhaal gaat weer over naar een close-up scène van een man die zijn gevoelens van angst opbiecht aan een zwarte rat die hem waarschuwt. Enkele mysterieuze figuren kloppen aan waarna het verhaal weer overgaat naar iets anders.

black rat trippy

Kritische lezers zullen nu misschien opmerken dat ze toch weleens gelezen hebben dat anthologietitels niet altijd even enthousiast worden ontvangen op deze website. Dat is waar, maar dit is geen anthology in de traditionele zin van het woord. Cartoonist Cole Closser is het brein achter alle verhaaltjes en hij leeft zich uit in verschillende stijlen. Hij brengt op zijn manier hulde aan oude comics en kinderboeken waar hij gecharmeerd van is. Zo herkennen we invloeden van Alain Saint Ogan die op zijn beurt niemand minder dan Hergé inspireerde. Maar er is ook ruimte voor manga of gewoon ruw schetswerk. Dit boekje sluit af met een iets langere verhaal waarin een meisje en de rat het opnemen tegen een bozerik. Dus de lezer krijgt in ieder geval één traditioneel verhaaltje voor zijn/haar geld.

Deze comic is vooral een oefening in sfeer. Soms wordt er weleens geschreven dat een verhaal wegleest als een acid trip. Black Rat verdient deze opmerking zeker en dat is echt een compliment. Het boekje bestaat uit een aantal verhaaltjes zonder een wezenlijk doel. Het is puur en alleen de vreugde van het maken die de maker heeft gedreven tot het in elkaar zetten van dit boekje.

Wie weleens iets radicaal anders leest dient dit boekje onmiddelijk op te pikken in zijn of haar favoriete stripwinkel.

black rat dr demonface