Review: Captain America: White #1

Coverprijs: $4.99

Het leest als een retro comic zonder ouderwets te zijn.

De decors vallen tegen en het verhaal lijkt wat achterhaald te zijn door de realiteit.

Na zeven jaar gaat Captain America: White eindelijk verder! Brainfreeze kijkt of het de moeite waard is.

Posted 19/09/2015 by

Why were you the one who had to die, Bucky..?

Captain America: White was het vierde verhaal in de ‘kleurenserie’. Al eerder verschenen er een aantal Marvel Comics met titels als Spider-Man: Blue, Dardevil: Yellow en Hulk: Gray welke allemaal werden gemaakt door Jeph Loeb en Tim Sale. Het zijn verhalen die teruggrijpen naar de vroegste jaren van de personages en vertellen over een pijnlijk verlies dat ze hebben meegemaakt. Dat verhaal wordt op de achtergrond verteld terwijl de lezer op de voorgrond een verhaal in beeld ziet verschijnen waarin de held in actie komt. Hiermee proberen Loeb en Sale de lezer te overtuigen van de band tussen deze verschillende personages.

Dat klinkt wel heel erg als formulewerk, maar het leverde toch echt een aantal comics die zeer gewaardeerd werden door het publiek. In 2008 was het dus de beurt aan Captain America maar na één issue van de serie Captain America: White werd de reeks op pauze gezet. Na zeven jaar hebben Loeb en Sale de comic eindelijk afgerond. In deze issue is meteen nummer 0 uit 2008 herdrukt.

Captain America - White 001-1

Het verhaal begint ergens in de jaren zestig van het Marvel Universum. Captain America is net uit het ijs ontwaakt waarin hij sinds de Tweede Wereldoorlog opgesloten zat. Nick Fury treft hem in een kerk waar Cap net zijn recente verleden overdenkt. Zijn gedachten dwalen af naar Bucky en hij wordt overspoeld door schuldgevoelens over zijn jonge partner die stierf terwijl hij hem niet kon helpen. Daarna schakelt het verhaal over naar 1941 en zien we vanuit het perspectief van Captain America hoe hij de jonge Bucky Barnes ontmoet en hem traint om zijn partner te worden. De herdruk van #0 vertelt trouwens een soortgelijk verhaal, maar dan vanuit het perspectief van Bucky.

Het verhaal is even wennen. Wanneer je als lezer een beetje bent ingevoerd dan dien je heel wat te vergeten om van deze comic te genieten. Bucky loopt tegenwoordig rond als de Winter Soldier, Nick Fury is zwart en hetzelfde geldt eigenlijk ook voor Captain America. Wanneer je dat allemaal in de juiste context kan plaatsen, krijg je anderzijds een amusant verhaal voorgeschoteld vol ouderwets avontuur en een terugkeer van enkele personages die we een tijdje niet meer hebben gezien, zoals de oude Nick Fury en zijn Howling Commando’s en natuurlijk de jonge Bucky.

Het werk van Tim Sale is ook best aardig, maar je mist toch een beetje de imposante decors waar hij altijd bekend om staat. Je gaat jezelf toch afvragen waarom we zeven jaar op deze comic hebben moeten wachten. Het ligt in ieder geval niet aan het tekenwerk. Al moet wel worden gezegd dat zijn personages erg expressief zijn getekend. Ook al is het werk wel plat, er is niks mis mee.

Kunnen we de comic aanraden? Ja toch wel. Maar het helpt wanneer je niet te veel weet van het verleden van Cap.

Captain America: White #1 bij Archonia.com

Captain America - White 001-2