Review: Snowden

Coverprijs: $16.95

De cartoonist laat zien dat je ook een boeiend non-fictie verhaal in comicvorm kunt maken.

Het tekenwerk is functioneel. Daar is alles wel mee gezegd.

Een comic over Edward Snowden? Ja, het verbaasde ons ook. Maar na het lezen begrijp je ook waarom je dit eigenlijk nodig had.

Posted 18/09/2015 by

We live in Oceania.

Snowden is zo’n boekje waar je normaal gesproken aan voorbij loopt. Je hoort niet meer zo gek veel over de man en bovendien ziet de cover er nogal onbeholpen uit. Zo’n gedachte is begrijpelijk, maar ze zou ook voorbarig zijn.

De enige mensen die niet weten wie Edward Snowden is, zijn mensen die de voorbije vijf jaar in een diepe coma hebben gelegen. In 2013 zag Edward Snowden kans om er met een grote hoeveelheid gegevens van zijn werkgever vandoor te gaan. En dan hebben we het niet over een heus huis-, tuin-, en keukenbedrijfje maar de NSA, de belangrijkste geheime overheidsorganisatie van de Amerikanen. Zijn onthullingen schokten de wereld want de Amerikanen bleken er een dusdanig allesomvattend spionagesysteem op na te houden dat George Orwell, als hij nog had geleefd, meteen zijn roman 1984 had kunnen herschrijven. Zijn fantasieën waren immers ingehaald door de werkelijkheid.

Cartoonist Ted Rall tekent alle verhalen rondom en over Snowden op en perst deze in dit ruim 200 pagina’s tellende boekje. Hij splitst het verhaal op in plaatjes van een pagina en weet daar verrassend veel informatie in te stoppen. Je krijgt niet alleen het levensverhaal van Snowden voorgeschoteld, maar er wordt ook ingegaan op de politieke kanten van het verhaal. Hoe ging de Amerikaanse regering om met deze onthullingen en welke dubieuze rol speelde president Obama hierin? In hoeverre is dit alles nog actueel in 2015? Rall legt het uit.

Snowden_by_Ted_Rall-1

Overigens vertoont het leven van de cartoonist een bijzondere parallel met dat van Snowden. Rall is momenteel het middelpunt van een eigen controverse. Het lijkt er immers op dat de politie van Los Angeles succesvol heeft gelobbyd om hem ontslagen te krijgen bij de LA Times (de krant waar hij zijn cartoons voor tekende). Dit naar aanleiding van een kritisch stripje. Dit allemaal terzijde natuurlijk.

Wat Rall’s prestatie knap maakt, is dat hij uit de brei verhalen rondom Snowden een duidelijk verhaal haalt. Je hoeft geen affiniteit met politiek  te hebben of een volbloed ict’er te zijn om het verhaal rond Snowden en de gevolgen voor jou als lezer te snappen. Het is absoluut niet versimpeld’ om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken. Het laat eveneens zien dat het comicsmedium ook geschikt is als vehikel voor non-fictie verhalen. Daarom heeft dit boekje trouwens ook een uitgebreide bronnenlijst. Het is zonde dat we dergelijke non-fictie niet vaker zien in comics…

Het enige puntje van kritiek is het tekenwerk. Rall heeft zijn uren gemaakt waardoor hij wel in staat is om een werkend plaatje te maken, maar het oogt allemaal wat naïef. Een pedant woord, want je zou ook kunnen zeggen dat het eigenlijk geen goede tekenaar is. Zijn tekeningen werken, maar daar houdt het ook wel op.

Snowden is een aanrader. Is het niet voor jezelf dan wel voor een ander, omdat het gewoon een goed boekje is waar iedereen wel iets van waarde in kan vinden.

Snowden bij Archonia.com

Snowden_by_Ted_Rall-2