Review: Olympus

Coverprijs: $19.95

Het wonderschone tekenwerk van Butch Guice geeft dit een filmische uitstraling.

Het verhaal zit rommelig in elkaar.

Een groep studenten is op studievakantie in Griekenland. Ze vinden een bijzondere kruik en worden wakker op..de berg Olympus..

Posted 17/09/2015 by

Scream, you damn monster!

Misschien heb je ons artikel over de vergeten samenwerking tussen DC Comics en Humanoids niet gelezen, maar een van de comics die hieruit voortkwam was Olympus. Deze one-shot werd gemaakt door het schrijversduo Geoff Johns en Kris Grimminger en getekend door Butch Guice, verscheen in 2004 in softcover en wordt nu door Humanoids uitgebracht in een fraai ontworpen hardcovertje.

Het verhaal begint tijdens een fraaie zomerse dag op de Egeïsche zee nabij Griekenland. Daar dobbert een boot rond met een groep Amerikaanse studenten en hun professor. Ze zijn bezig met een cultureel verantwoorde tournee door Zuid-Europa waar ze zich te goed doen aan de kunst en cultuur. Terwijl een groot deel van de groep aan het duiken is, zien we twee zussen. Ze bakkeleien wat over hun studie en de ongeïnteresseerde houding van één van hen. Dan betreedt de rest van het groepje de boot en blijkt een van hen zowaar iets gevonden te hebben: een kruikje met antieke inscripties. Een van hen grapt dat het misschien wel de doos van Pandora zou kunnen zijn. Al was dat geen kruikje. Op dat moment betreden enkele ruige types de boot in de veronderstelling dat ze daar moeten zijn voor hun drugshandel. Ze zien vrijwel direct dat ze aan boord van het verkeerde bootje zitten en besluiten om de studenten de kogel te geven omdat ze geen getuigen willen achterlaten.

Maar het begint ineens te stormen en het bootje dreigt te kapseizen. De studenten en het geboefte slaan overboord en worden wakker op een onbekend eiland. Er staan beelden van Griekse krijgers opgesteld en in de verte komt zowaar een Cycloop aanlopen. Onze helden zijn aangespoeld op het topje van de berg Olympus. Kunnen zij nog ontsnappen en terugkeren naar de gewone wereld? Of zal de dodelijke combinatie van Griekse monsters en inhalige drugshandelaren hen fataal worden?

Olympus

Het tekenwerk van Butch Guice springt het meeste in het oog. De man tekent duidelijk van model waardoor ieder personage duidelijk eigen trekken heeft. En waar hij geen model heeft doet zijn fantasie de rest. De realistische decors en monsters geven het geheel een filmachtig uiterlijk. Wat weer als nadeel geeft dat de pagina’s wat stijf ogen. Een mens kan natuurlijk niet alles hebben.

Helaas geeft het verhaal wat minder reden tot juichen. Het is vooral plot en de personages dienen slechts om dat plot vooruit te helpen. Je hebt geen enkele binding met de mensen die dit verhaal bevolken. Er wordt namelijk geen enkele moeite gedaan om de mensen meer te laten zijn dan blanke-vrouw-van-vijfentwintig of een nare Griekse man-met-een paardenstaart van midden de dertig. In het geheel is het verhaal nogal afgeraffeld. De hoofdpersonen worden in een moordend tempo over de Olympus gejaagd waarbij veel afhangt van toeval. Er wordt niets uitgelegd. Waarom duikt dit monster op en waarom is dat andere monster bang voor dit wezen? Als je niets weet van Griekse legenden dan heb je pech gehad.

Is het een aanrader? Wanneer je jezelf tot het tekenwerk beperkt zeker, maar met het verhaal erbij is het toch een onvoldoende. Johns stelt hier teleur.

Olympus bij Archonia.com

Olympus-2015-Diamond-2_bigOlympus-2015-Diamond-4_big