Review: Annihilator vol. 1

Coverprijs: $24.99

Verzamelt: Annihilator 1-6

Frazer Irving's tekenwerk is zeker de moeite. Wat een eindbaas!

Grant Morrison blijft geboeid door dezelfde thema's.

Een aan kanker leidende scriptschrijver gaat samen met zijn creatie op pad om zijn verhaal op papier te zetten. Slaagt hij niet, dan is de aarde verdoemd. Maak kennis met de nieuwe van Grant Morrison!

Posted 29/08/2015 by

Ray Spass pissed on my soul. But yes… I’ve tried my best to keep it pure otherwise.

Annihilator is het verhaal van screenwriter Ray Spass (Spreek uit als Space). Ooit was hij het wonderkind van Hollywood en werden zijn scripts bewerkt tot kaskrakers, maar inmiddels zijn we jaren verder en heeft Spass zijn fortuin er bijna helemaal doorheen gejaagd met drank, drugs en hoeren. Ray huurt een huis waar hij zijn nieuwe script voor de science-fiction film Annihilator zal gaan afronden, maar Spass worstelt met twee deadlines. De eerste wordt gesteld door zijn agent, de tweede wordt gesteld door zijn lichaam. Spass heeft een hersentumor en is stervende…

Het verhaal van Annihilator, de film, draait om Max Lomax, een avonturier die vanwege een zware misdaad de rest van zijn leven in een afgelegen gevangenis in de ruimte moet doorbrengen, maar daar zit het verhaal van Spass nu al een tijdje vast. Er komt verandering in wanneer hij zijn eigen creatie, Max Lomax, in huis aantreft. Die roept de hulp in van Spass, die zijn verhaal moet verder schrijven. Lomax is een groot deel van zijn geheugen kwijt en Spass is de aangewezen persoon om dat allemaal op te diepen, maar Lomax is niet de enige die de overstap heeft gemaakt vanuit de fictie naar de echte wereld. Wat volgt is een doldriest avontuur waarin Spass en Lomax een hachelijke tocht ondernemen en proberen om het verhaal van Max Lomax op te tekenen voordat zijn vijanden hen inhalen.

Annihilator luidt een nieuwe fase in van de carrière van Grant Morrison. De schrijver was nauw betrokken bij de DC Comics-relaunch in 2011. Hij kon zijn Batman-run afmaken en was druk bezig met het opzetten van de miniserie Multiversity. Ondertussen schreef hij ook het vernieuwde Action Comics, maar het plannen van de serie was een dusdanig rommeltje dat Morrison soms meerdere nummers tegelijk moest schrijven om diverse tekenaars aan het werk te houden. Een burn-out lag op de loer en dat deed hem besluiten om zijn maandelijkse comicswerk fiks terug te schroeven.  Zijn focus ligt nu wat meer op eigen werk.

Met Annihilator stoeit Morrison weet met een oud thema in zijn werk. De kruising tussen fictie en realiteit. Waar ligt het kruispunt? Hoe beïnvloeden ze elkaar?  Je mag en kan beweren dat de schrijver stiekem gewoon weer hetzelfde verhaal vertelt als in 1990 met Animal Man. Een minpuntje dus. Gelukkig verwerkt hij er ook dingen in uit zijn eigen leven. Het is niet bepaald een geheim dat Grant Morrison bijvoorbeeld aan de bak probeert te komen in Hollywood als scriptschrijver. In hoeverre zitten zijn eigen ervaringen hierin verwerkt? Zo is Ray Spass bijvoorbeeld een enorme lul, maar lijkt hij ook erg op scriptschrijver Max Landis. Een hint? Een grapje tussen vrienden? Interessante speculaties.

landis spass

Laten we het dan ook meteen maar even over het tekenwerk hebben. Frazer Irving werkte al eerder met Morrison samen op Batman, maar met Annihilator mag hij helemaal losgaan. De scènes met Max Lomax zijn soms ronduit psychedelisch met allerlei effecten op de achtergrond om vervolgens weer zo intiem te zijn dat het eng wordt. Misschien werkt het kleurenpalet voor de scenes op Aarde niet helemaal. Dat blijft een erg persoonlijk oordeel. De ene lezer zal er al meer voor te vinden zijn dan de andere.

Het is anderzijds niet het sterkste werk van Morrison. Het doet echt te veel denken aan een variant van Fear and Loathing in Las Vegas. Het tekenwerk van Irving redt deze bundel. Zeggen titels als The Invisibles of Multiversity je niets, dan is dit een aanrader. Voor de geroutineerde lezer: kijk het boekje beter eerst even in voor tot een eventuele aankoop over te gaan.

Annihilator bij Archonia.com

Annihilator 001-spread

Annihilator 001-1Annihilator 001-2