Review: Superman – The Men of Tomorrow

Verzamelt: Superman (v3) #32-39

Het is een goede zet om John Romita Jr. en Klaus Janson bij elkaar te zetten op deze comic. Het tekenwerk ziet er prima uit.

Superman is gewoon geen personage dat echt voor langere tijd een eigen serie kan dragen.

Geoff Johns en John Romita Jr. op een Superman-comic. Dat moet wel goed gaan, toch?

Posted 24/08/2015 by

A better tomorrow was never in question. But that isn’t through here. On earth.

In 2013 deed DC Comics goede zaken door John Romita Jr. (Amazing Spider-Man, Uncanny X-Men) binnen te halen. De Marvel-veteraan werd samen met DC’s eigen held Geoff Johns op Superman gezet om de man van staal op te poetsen tot hij blinkt. In juli 2014 publiceerden we bij Brainfreeze een review van het eerste deel. De eerste bundel is nu eindelijk verschenen zodat we eens kunnen zien wat beide heren ervan hebben gebakken.

25 jaar geleden ging er iets mis in een geheim onderzoekslaboratorium. Een onbekende materie dringt het lab binnen en begint alles te consumeren. Het zelfvernietigingsmechanisme wordt aangezet en een echtpaar wetenschappers weet nog net hun zoon in de vierde dimensie te sturen. We zijn 25 jaar verder en Superman is verwikkeld in een gevecht met een alien wiens schip is neergestort in de stad. Hij staat op het punt om het onderspit te delven als een blonde adonis hem te hulp komt. Na afloop van het gevecht stelt de man zich voor als Ulysses en is deze ontroerd, maar ook verbaasd om terug te zijn op de wereld dewelke hij noodgedwongen moest verlaten bij zijn geboorte. Ulysses wist niet beter en dacht dat de Aarde was vernietigd. Ja, lieve lezers. Het is duidelijk dat dit de baby is welke 25 jaar geleden de vierde dimensie in werd geschoven door zijn ouders. Het spreekt voor zich dat Superman zich empathisch verbonden voelt met deze gast en hem graag wil helpen om zich thuis te voelen op onze planeet. Maar is Ulysses wel zo ontheemd als hij zelf zegt?

superman vs posessed ulysses

Deze bundel is opgezet als een instappunt voor nieuwe lezers. In de eerste twintig pagina’s wordt de hele status quo van Superman uit de doeken gedaan. Je mist als lezer dus niets. Daarentegen moet worden gezegd dat Johns vooralsnog geen extreem aantrekkelijk verhaal weet te maken. Dit type verhaal is wel vaker voorbij gekomen in Superman-comics, zoals onlangs nog in Superman Unchained. Je kunt het hem ook niet kwalijk nemen, want maar weinig schrijvers slagen erin om het personage echt te laten werken in zijn solo comic. Wat deze comic uiteindelijk prettig maakt om te lezen is de bullpen van The Daily Planet. De wijze waarop Clark Kent, Jimmy Olsen, Perry White en Lois Lane met elkaar omgaan is charmant. Daar slaagt Johns er zowaar in om te ontroeren.

Grafisch gezien is dit met Romita Jr., inkter Klaus Janson en coloriste Laura Martin gewoon een Marvel-comic, maar dan met Superman erin. En dat is een compliment. De actie spat dankzij Romita Jr. en Janson van de pagina’s af. Het kleurgebruik is knap. En ook in de kleinere scène’s weten de tekenaars te overtuigen. Geen klachten hier. Al bij al is dit best een aardige comic. We geven dit 3,5 ster. Was je hiervoor nog niet bekend met Superman dan kun je het zelfs 4 sterren geven.

Superman – The men of tomorrow bij Archonia.com

superman 32 1superman 32 2

superman 32 3superman 32 4