Review: Star Wars – A New Dawn

Personages: , , ,

Leuke en intrigerende personages. Distantieert zich van andere Star Wars-verhalen. Goed geschreven.

Iets te traag en langdradig.

Disney laat een hele reeks nieuwe Star Wars-boeken op ons los ter voorbereiding op The Force Awakens. Brainfreeze greep terug naar het eerste officiële canon boek dat vorig jaar in september verscheen: Star Wars – A New Dawn van John Jackson Miller…

0
Posted 07/08/2015 by

De overname van Star Wars door Disney luidde het einde in van een tijdperk. Letterlijk dan. De volledige Star Wars Expanded Universe-tijdlijn die de voorbije decennia opgebouwd werd, ging overboord en kreeg de noemer Star Wars Legends. Alle boeken, comics en games uit het Expanded Universe waren plots van geen tel meer. Pijnlijk, maar tegelijk ook positief. Dit biedt namelijk de mogelijkheid voor een reboot. Veel van de vooral oudere boeken en verhalen spraken elkaar namelijk tegen. Er was nauwelijks continuïteit en hoewel er vele parels zijn, werden er toch ook vaak gedrochten op de boekenmarkt gegooid.

De eerste telg in de nieuwe Star Wars-boekenwereld kwam er in september vorig jaar: Star Wars: A New Dawn. Een veilige keuze van Disney. Het boek is namelijk een prequel op de serie Star Wars: Rebels en hoeft dus niet helemaal op zijn eentje een fanbasis achter zich te scharen. Toch is er ook heel wat druk voor schrijver John Jackson Miller. A New Dawn is ook een nieuw begin en goed begonnen is nu eenmaal half gewonnen.

Star Wars A New Dawn 1 (Large)

Het boek speelt zich tien jaar na Revenge of the Sith af op de planeet Gorse en haar maan Cynda. Beide hemellichamen zijn van groot belang voor het nog jonge Rijk. In de ondergrond van Cynda bevindt zich namelijk thorilide, het materiaal dat in grote hoeveelheden nodig is voor de bouw van Star Destroyers. Eén van de mijners op deze planeet is Kanan, een schijnbaar doodnormale jonge man die echter een groot geheim heeft. Hij is één van de overlevenden van Order 66. Als jonge padawan kon hij aan de slachtpartij ontkomen. Sindsdien overleeft hij door the Force te onderdrukken en zich telkens op de achtergrond te begeven. Zijn leven wordt verstoord door de aankomst van Count Vidian, een hoge ambtenaar in dienst van de keizer die er alles voor over heeft om hogerop te komen. Zijn komst zet verschillende gebeurtenissen in gang die de ex-Jedi dwingen weer actief te worden.

In tegenstelling tot de films en vele andere spin-offs is dit een verhaal op kleine schaal. We blijven gedurende het hele boek in de buurt van Gorse en alles wat er zich afspeelt heeft voornamelijk een weerslag op het leven rondom die planeet. Dat is zeker geen nadeel. In tegendeel, door het kleinschalige krijg je meer focus op personages en de weerslag die gebeurtenissen hebben op hun leven. De kleinschaligheid is tevens een indicatie dat A New Dawn zich wil distantiëren. Geen zoveelste kloon van eerdere verhalen. Hoewel het boek een prequel is op Rebels, staat het ook daar ver genoeg van af om niet als aanhangsel gezien te worden. Slechts twee personages uit de animatieserie krijgen een rol in het boek: Kanan en Hera.

Daar komen echter een hele resem aan interessante personages bij. Kanan en Hera vormen een door het lot samengebracht groepje met twee andere figuren. Zij komen recht over Count Vidian en Captain Sloane te staan. Alle personages krijgen een zeer gedetailleerde achtergrond die hen perfect verstaanbare beweegredenen geeft. Schrijver John Jackson Miller neemt zijn tijd om het hoe en wat van deze personages uit te leggen, maar doet dat wel op een actieve wijze. Geen lange passages van info-overdracht of ellenlange gedachtengangen. Alles komt op het juiste moment in het verhaal. De personages sturen ook zelf het verhaal. Het zijn de acties van de ene die leiden tot reacties van de andere. Geen passieve figuren dus. Bad guy Vidian is nog de interessantste van allemaal. Na een zware ziekte die hem bijna de dood in joeg, deed hij een wederopstanding als cyborg. Hij vergaarde een fortuin en liet nagenoeg alles wat kon vervangen worden aan zijn lijf verwijderen en omruilen voor een mechanisch alternatief. Halve of hele cyborgs als antagonist in Star Wars is niet bepaald een nieuw gebeuren. Denk natuurlijk aan Grievous, Darth Maul of Darth Vader zelve. Toch raak je door de achtergrond van Vidian geïnteresseerd en geïntrigeerd door het personage. Bovendien blijven enkele vragen tot het einde onopgelost.

Star Wars A New Dawn 3 (Large)

Zowel Vidian als Captain Sloane bieden bovendien een interessante blik op het reilen en zeilen achter de schermen van het Keizerrijk. Het is geen geheim dat nazi-Duitsland een bron was voor de stormtroopers en het rijk. De manier waarop Palpatine om gaat met zijn directe medewerkers – hen laten concurreren en de zijde kiezen van de overwinnaar – is net wat Hitler eveneens deed met zijn secondanten.

Doordat alles zich nogal lokaal afspeelt en Miller zijn tijd neemt, voelt het boek vrij langdradig aan. Er zijn veel conversaties en gesprekken en minder actiescènes dan je normaal in een Star Wars-boek kan verwachten. Of zo voelt het tenminste toch aan. De dialogen zijn trouwens wel uitstekend geschreven. John Jackson Miller schreef reeds tientallen Star Wars-comics bij Dark Horse en het Legends-boek Star Wars: Kenobi. Hij weet precies hoe de wereld in elkaar zit, maar houdt het jargon toch toegankelijk genoeg voor lezers die niet zo’n grote achtergrond hebben.

Star Wars: A New Dawn is een prima begin van het nieuwe romanluik van Star Wars. Miller heeft een zeer aangename en scherpe pen en kent het universum van binnen en van buiten. Hij zet intrigerende personages neer met achtergronden die elk een spin-off zouden kunnen vullen. Toch voelt het boek iets te traag aan. Star Wars is tenslotte een space adventure. En dat laatste aspect vind je net iets te weinig terug in A New Dawn