Review: Island #1

Een interessante opzet voor een comicsmagazine. Met de juiste inzet kan dit heel groot worden.

Het type comic in deze editie moet je net liggen.

Onder de bezielende leiding van Brandon Graham brengt Image een comicsmagazine uit dat zomaar heel groot kan worden. We nemen Island #1 onder de loep…

0
Posted 20/07/2015 by

Not everyone who goes up the tower comes back down again.

Brandon Graham (King City, Prophet) is een oude Brainfreeze-favoriet. Het spreekt dan ook voor zich dat we als gekken naar de stripwinkel holden om het eerste exemplaar van Island te bemachtigen (wel niet heus, we krijgen review copies, maar toch!). Het is een interessant experiment onder de Image-vlag, want het is namelijk een anthology oftewel een stripmagazine in de geest van de Belgische klassiekers als Robbedoes en Kuifje.

In dit eerste nummer vertonen naast Graham de volgende mensen hun kunsten: Marian Churchland (Beast, 8house: Arclight), Emma Ríos (Pretty Deadly), Ludroe , Kelly Sue DeConnick (Pretty Deadly, Bitch Planet). Het zijn bijna allemaal mensen uit de intieme kring van Graham.

Het gros van het materiaal van deze comic is erg fantasierijk. De enige uitzondering hierop is de bijdrage van Kelly Sue DeConnick die bestaat uit een geschreven ode aan een overleden vriendin. Verder bestaat deze issue uit een voorpublicatie van een nieuw Multiple Warheads-verhaal van Graham.

Island-001-picaDezelfde Graham levert ook wat pagina’s van iets wat je een getekende column zou kunnen noemen. Hierin vertelt hij over zijn visie op comics. Verder is er een voorpublicatie van een verhaal van Emma Rios dat gaat over identiteit en hoe verschillend mensen kijken naar hun eigen lichaam. Het speelt in de nabije toekomst en wordt opgeleukt met een verhaallijntje over een aanslag op een ‘mijnkolonie in aanbouw’ dat er doorheen loopt.

Het laatste verhaal is van de hand van Ludroe en heet Dagger Proof Mummy. Het gaat over een aantal skaters in een vervallen stad en de katten die hen lastig vallen. Het is een verhaal waarin een meisje terugkijkt op de periode met haar kameraad Dirk. Je kan het best zien als een manga. Het is ook een compleet verhaal en dat maakt deze anthology enigszins uniek.

Als experiment is Island #1 redelijk geslaagd. Een aantal comicbookmakers bieden je wat voorproefjes aan en een compleet verhaal. Het is een gevarieerd aanbod en het moet worden gezegd dat je waar voor je geld krijgt. 110 pagina’s voor de prijs van $7.99 is een prima deal.

Tegelijkertijd zie je de voorkeur van Brandon Graham iets teveel terugkomen. Wanneer je niet houdt van comics die nadrukkelijk ontsproten zijn aan de kleurrijke fantasie van hun scheppers en die ook nog eens alle kanten opspringen dan is dit eerste nummer niets voor jou. Anderzijds zorgt de opzet van het blad ervoor dat een volgend nummer misschien wel weer meer jouw smaak zou kunnen zijn. Tenminste..Als Graham in staat is om in creatief opzicht ook een pas op de plaats te maken. Potentieel zou dit een blad kunnen zijn dat je op een gegeven moment aan kunt treffen in de kiosk op een station. Een echt serieus comicsmagazine voor de casual lezer.

Laten we hopen dat dit scenario werkelijkheid wordt.

Island #1 bij Archonia.com

Island-001-1Island-001-2