Review: Jack Kirby’s Kamandi the Last Boy on Earth Artist’s Edition

Het is een van Jack Kirby's meest onderschatte reeksen. De potloodpagina's van The King zijn om te smullen.

Het is jammer dat men niet alle originele pagina's heeft kunnen bemachtigen waardoor sommige issues zijn weggelaten.

Jack Kirby’s meest onderschatte DC-titel krijgt nu de Artist’s Edition behandeling van IDW. Het resultaat bevalt prima…

0
Posted 19/06/2015 by

In Kamandi’s world, what once was a shopping center is now a place of danger!

Het is alweer even geleden dat we aandacht besteedden aan de Artist’s Editions van IDW. Dat kan zo niet langer! De nieuwe editie is Jack Kirby’s Kamandi: The Last Boy On Earth Artist’s Edition en ze is niet te versmaden.

Begin jaren zeventig maakte Jack Kirby na een productief decennium bij Marvel Comics de overstap naar DC Comics. Daar vroeg de toenmalige editor-in-Chief Carmine Infantino hem om een variant te bedenken op Planet of the Apes. DC probeerde de striprechten van deze film te bemachtigen maar kwam van een kale reis terug. Kirby had de film niet gezien, maar wist wel waar het verhaal grofweg over ging. Hij ging voortvarend aan de slag en in de herfst van 1972 kwam hij met het eerste nummer van Kamandi, the Last Boy on Earth op de proppen.

Deze Artist’s Edition bevat in meer of mindere mate de eerste negen nummers van de serie. Van de nummers die ontbreken is een goed geschreven samenvatting gemaakt. Het hoofddoel van de Artist’s Editions is om de liefhebber te laten genieten van het originele tekenwerk van tekenaars wiens platen voor de doorsnee fan onbetaalbaar zouden zijn. En je overdrijft niet door te zeggen dat dit van toepassing is op Jack Kirby. Maar er wordt ook gepoogd om een leesbaar verhaal te leveren. Daar zijn ze bij IDW, ondanks de ontbrekende nummers, zeker in geslaagd. Deels vanwege de eerder genoemde samenvattingen en deels omdat de comics zo zijn opgebouwd dat de verhalen redelijk los van elkaar te lezen zijn. Er wordt hooguit een elementje meegenomen van issue naar issue en meestal is dat een kompaan die Kamandi in het voorgaande deel heeft aangetroffen.

In de nabije toekomst van het DC-universum heeft er een grote ramp plaatsgevonden. enkele groepjes mensen hebben zich vele jaren lang schuilgehouden. Hoe het is afgelopen met de andere mensen weet niemand. Kamandi verblijft samen met zijn grootvader in Command-D, een bunker waar hij beschermd wordt opgevoed. Hij leert alles over de buitenwereld door middel van een bibliotheek met microfilms. Wanneer zijn grootvader door een menselijke wolf wordt gedood is aan dat leventje een einde gekomen. Kamandi trekt de buitenwereld in om te ontdekken wat er van de menselijke beschaving terecht is gekomen en dat is niet mis.

Kamandi 3 spread

De Aarde is overgenomen door de dieren die nu de plak zwaaien. Gorilla’s, tijgers, puma’s en leeuwen hebben een nieuwe beschaving gesticht. De overgebleven mensen zijn grotendeels teruggevallen tot barbarij en worden gehouden als dieren. Kamandi is de uitzondering op deze regel en wordt door zijn grote intelligentie gevreesd. Kamandi gaat op zoek naar mensen zoals hij en vindt onderweg kompanen zoals de tijgerprins Tuftan en Ben Boxer. Natuurlijk gaat dat alles gepaard met de nodige actie. We hebben het hier nog altijd over Jack Kirby.

Wie enkele jaren geleden de Kamandi-hardcovers heeft zien liggen zal deze misschien wel nieuwsgierig hebben ingekeken. Wanneer je het tekenwerk van deze boekjes vergelijkt met deze Artist’s Edition dan zie je de meerwaarde.  De tekeningen van Kirby zijn ronder en vooral dynamischer. De inkleuring maakt er platte pagina’s van en laten het lelijk ogen.  Als de comics er als deze editie uitzagen, dan hadden we veel meer mogen vernemen van Kamandi. De serie ging ten onder in de DC-implosie en DC liet pas weer iets zien van deze wereld in Countdown to Final Crisis en Wednesday Comics (de Kamandi-miniserie uit de 90s had niets te maken met deze titel).

En het verhaal is verrassend goed. Kirby is niet de sterkste schrijver aller tijden. De stuntelige bombastische teksten laten dat voldoende zien. Maar de wereld die hij schept is grootser dan de setting van Planet of the Apes. Soms bezorgt het je als lezer een onprettig gevoel omdat het een spiegel voorhoudt.  De dieren praten over de mens zoals de mens in onze wereld over dieren praat. Deze Artist’s Edition geeft hoe dan ook een van Kirby’s meest onderschatte reeksen de behandeling die het verdient.

Jack Kirby Kamandi Artist’s Edition bij Archonia.com

Kamandi demonKamandi demon kleur