Review: Fight Club 2 #1

Het is een sequel tot Fight Club!

Lezers die enkel de film kennen en personages die lijken op de acteurs verwachten zullen misschien lichtjes teleurgesteld worden. Het eerste deel leest voornamelijk als opzet voor wat komen zal.

“I am Jack’s advance review”. Yep, Brainfreeze praat over Fight Club. In een vroege review van Fight Club 2 om precies te zijn. Het eerste deel van de tiendelige comic ligt vanaf deze week in de winkelrekken…

0
Posted 27/05/2015 by

Tyler Durden lives

fclub-coveraDe eerste (en tweede) regel van Fight Club is dat je er niet over mag praten, maar we kunnen ons enthousiasme voor Fight Club 2 niet langer onder stoelen of banken steken. Fight Club 2 is de rechtstreekse sequel op de bestselling roman van Chuck Palahniuk en wordt een tiendelige comic, uitgegeven door Dark Horse, waarvan deze week het eerste deel in de winkelrekken zal liggen. Dit is zonder twijfel één van de grootste en meest in het oog springende comicbookprojecten van het jaar.

Fight Club, de roman uit 1996, is veruit één van de belangrijkste werken uit de jaren 90. David Fincher maakte er in 1999 ook een film van met Brad Pitt en Edward Norton in de hoofdrollen. De prent werd een regelrechte cultklassieker. Auteur/schepper Chuck Palahniuk koos er zelf voor om Fight Club 2 als comic te schrijven. Het tekenwerk is van Cameron Stewart (BPRD, Batman and Robin, Seaguy).

Vermits Palahniuk zelf de comic schrijft, is het wel belangrijk te vermelden dat Fight Club 2 rechtstreeks volgt op zijn roman, niet de film. Waar de film eindigde met een hoop instortende gebouwen op de tonen van “Where is my Mind?” van de Pixies, ging de bom op het einde van de roman nooit af en kwam onze verteller terecht in een psychiatrische inrichting. Het einde van de roman werd kort verstript in de Fight Club 2 preview op Free Comic Book Day.

We spreken tien jaar na de gebeurtenissen van de eerste Fight Club. Onze verteller (“Jack” in de film, hier eindelijk Sebastian genaamd) woont samen met zijn vrouw Marla Singer. Samen hebben ze ook een zoontje. Sebastians destructieve tweede persoonlijkheid, Tyler Durden, wordt koest gehouden met een eindeloze voorraad aan pillen. Marla begint zich echter enorm te vervelen in dit idyllische leventje en hunkert naar de roekeloze tweede persoonlijkheid van haar man. Als Tyler was hij tenslotte een pak beter in bed. Ondertussen is Project Mayhem, de ondergrondse terreurorganisatie opgericht door Tyler, ook nog niet helemaal verdwenen. Integendeel. Het duurt dan ook niet lang vooraleer Tyler Durden opnieuw kan verschijnen…

fightclub2tyler

Het eerste deel van Fight Club 2 biedt louter een opzet voor wat komen zal. We worden ge(her)introduceerd tot de belangrijke spelers in het verhaal, waardoor er in feite nog niet erg veel gebeurt. Wel voelt de comic aan als een blij weerzien met oude vrienden. Indien je tot de wereld van Fight Club werd geïntroduceerd door de film en niet de roman, zal het aanvankelijk een beetje vreemd aanvoelen om de personages getekend door Cameron Stewart te zien. Er valt weinig aan te merken op zijn tekenstijl, maar Sebastian en Tyler lijken hier natuurlijk niet echt op Ed Norton en Brad Pitt. Dat hoeft echter ook niet, want de personages worden toch enorm herkenbaar naar voren gebracht door hun acties en persoonlijkheden. Hetzelfde geldt ook voor Marla (vertolkt door Helena Bonham Carter in de film).

Waar Sebastian in de eerste Fight Club een satire/commentaar op de single man in de consumptiemaatschappij was, is hij dit nu voor de getrouwde man. Tyler Durden en zijn Project Mayhem zijn enorm gevaarlijk en, in de wereld van vandaag, is het concept van een ondergrondse anti-establishment terreurorganisatie een pak minder heroïsch dan in de jaren 90. Toch blijft Tyler Durden even cool en charismatisch en weet hij zijn zaakje wel vrij overtuigend te verkopen.

Fight Club 2 #1 is een mooi begin van wat hopelijk een waardige sequel wordt tot één van de belangrijkste romans van de afgelopen 20 jaar. De set-up en het potentieel zijn er, nu mag de actie losbarsten. Uiteraard is het aan te raden om de roman nog eens te lezen vooraleer je hieraan begint (of, als alternatief, de film kijken + de Free Comic Book Day-preview).

Fight Club 2 #1 ligt vanaf 27 mei in de winkelrekken. De serie verschijnt maandelijks.

Justice League of America #1 bij Archonia.com

fclub-p1fclub-p2