Review: The Hobbit Chronicles – Art and Design Books

Coverprijs: €30 - 35

Prachtig gedetailleerde boeken met enorm veel informatie in zowel woord- als beeldvorm.

Vanwege het formaat en het gewicht niet geschikt om in je lekker luie zetel te lezen.

Weta heeft zelf het initiatief genomen om de productie van de recent afgelopen The Hobbit trilogie in enkele kleppers van Art & Design boeken te gieten. Een overzicht!

0
Posted 16/05/2015 by

Van elke grote filmfranchise kan je ze wel vinden: de ‘Art of…‘ en ‘Making of…boeken. Ook van Peter JacksonThe Hobbit-trilogie. In tegenstelling tot de eerdere The Lord of the Rings-trilogie, heeft Weta voor deze franchise zelf het initiatief genomen om zulke boeken uit te brengen en dit onder de naam The Hobbit: Chronicles – Art and Design. Het gezegde is niet voor niets “alles wat je zelf doet, doe je beter”. Maar geldt dat ook voor Weta?

Ze hebben alleszins het voordeel dat ze over enorm veel materiaal beschikken waar niemand anders toegang toe heeft. Bovendien lijken ze ook totaal geen schrik te hebben om te veel te delen met hun publiek. Denk bijvoorbeeld maar aan de vele extra’s op de Extended Versions van de DVDs en Blu-Rays van Tolkiens Middle-Earth saga. Met diezelfde onbevreesdheid werden niet één, maar telkens twee Art of-boeken per film op de markt gebracht.

TheHobbitDesign

Aangezien niemand zit te wachten op zoveel “behind the scènes” boeken en Weta dit maar al te goed beseft, wordt in de eerste boeken gefocust op “Art & Design”, terwijl de tweede boeken telkens een ander onderwerp krijgen. Zo kan je in het tweede boek van The Hobbit: An Unexpected Journey meer te weten komen overCreatures & Characters en in het tweede boek van The Hobbit: The Desolation of Smaug gaat het over Cloaks & Daggers. Zie je nu eventjes door de bomen het bos niet meer? De ganse lijst ziet er als volgt uit:

1. The Hobbit: An Unexpected Journey Chronicles: Art & Design
  2. The Hobbit: An Unexpected Journey Chronicles: Creatures & Characters
  3. The Hobbit: The Desolation of Smaug Chronicles: Art & Design
  4. The Hobbit: The Desolation of Smaug Chronicles: Cloaks & Daggers
  5. The Hobbit: The Battle of the Five Armies Chronicles: Art & Design
  6. The Hobbit: The Battle of the Five Armies Chronicles: The Art of War

Wat maakt deze art of boeken anders (of beter) dan de Official Movie Guides van Brian Sibley of de Visual Companions van Jude Fisher? Zoals eerder gezegd moet Weta niet rekenen op de goedheid van een ander om aan materiaal te komen en kunnen ze dus veel meer dan enkel foto’s van de films zelf tonen. De Art & Design-boeken staat dan ook vol met sketches en tekeningen die weergeven hoe een bepaalde scène, personage, kostuum of wapenuitrusting tot stand is gekomen. Weta haalde bovendien ook gretig het fototoestel boven om de afgewerkte producten vanuit allerlei hoeken op film vast te leggen en deelt deze beelden dan ook graag met de fans.

Om wat tegengewicht te bieden aan al dit beeldmateriaal werden een groot aantal van de betrokken artiesten en acteurs aan het woord gelaten om hun inbreng toe te lichten of hun ervaringen met de wereld te delen. De boeken zitten dus tjokvol informatie, zowel in beeld als in tekst, en om deze grondig door te nemen ben je wel een aantal uren bezig.

the_hobbit-the_desolation_of_smaug_chronicles-art_design_02

Wie dit echter van plan was om dit rustig in zijn/haar zetel te doen, zal al snel geconfronteerd worden met het grootste nadeel van deze boeken: hun formaat en gewicht. Elk van deze boeken is namelijk 24 cm hoog, 30,5 cm lang en weegt maar liefst 1,8 kg! Dit maakt hen niet alleen onhandig om op je schoot te leggen, maar na een tijdje gaan ze ook doorwegen. Aan tafel lezen lijkt de enige mogelijkheid om dit op een iet wat comfortabele manier te doen.

De boeken maken dit echter wel de moeite waard, aangezien elk van hen een pareltje is. Er werd duidelijk goed nagedacht over de lay-out van elke pagina waardoor je nooit het gevoel krijgt dat je overstelpt wordt met te veel informatie in één keer. Bovendien valt er ook zo veel te lezen en te zien dat je deze boeken gegarandeerd meerdere keren zal bovenhalen.

En alsof dit alles nog niet genoeg was, heeft Weta in elk van hen ook een leuk extraatje “weggestoken”. Zo kan je, bijvoorbeeld, in die van The Hobbit: The Battle of Five Armies een printed art plate van de hand van Gus Hunter (Weta Workshop conceptartiest) terugvinden die zonder problemen uit het boek kan gehaald worden.

Heel wat andere Art of-boeken kunnen hier van leren: een koffietafelboek dat niet alleen mooi is om naar te kijken, maar ook nog eens interessante inhoud heeft! Deze boeken zijn dus niet alleen een aanrader voor alle The Hobbit, The Lord of the Rings of algemene Tolkien- en Weta-fans, maar ook voor iedereen die graag meer te weten komt over hoe een film tot stand komt.

10802052_10152399713627303_6596524339068161529_n 10696360_10152399713657303_2969903750253919205_n

Vijf van de zes boeken zijn momenteel beschikbaar en de zesde komt eraan in november. Indien je dat laatste boek bij Weta zelf bestelt, wordt jouw exemplaar door minstens vier artiesten welke betrokken waren bij het maken van de films gesigneerd en krijg je een kortingsbon voor een poster, een miniatuurbeeld of een replica. Bovendien maak je dan ook kans op één van de twaalf prijzen (waaronder t-shirts, een replica of 1/6de-schaal beeld).

tumblr_nn7x1dGTlq1s7ionwo1_r1_500