Review: Batman – Earth One Volume 2

Personages: , , , , ,

Coverprijs: $24.99

Een Batman-film in stripvorm. Leuke karaktermomenten en (her)interpretaties van bestaande concepten. Toegankelijk.

Biedt weinig nieuws onder de zon.

Geoff Johns en Gary Frank bieden met het tweede volume van Batman: Earth One een vervolg tot hun graphic novel re-imagining van de Dark Knight. Deze keer neemt de minder ervaren Batman het op tegen The Riddler…

2
Posted 15/05/2015 by

You’re not much of a detective, are you?

Het is alweer even geleden dat Geoff Johns (Green Lantern, Justice League) en Gary Frank (Superman: Secret Origin, Supreme Power) het oorsprongsverhaal van de Dark Knight onder handen namen in de graphic novel Batman: Earth One. In deze lijn originele graphic novels worden de oorsprongsverhalen van de grootste superhelden van DC Comics in een nieuw jasje gestoken. Voor Batman betekende dit dat we een jongere, soms vrij klungelige versie van Bruce Wayne te zien kregen, die samen met een militaristische versie van Alfred de strijd aanbond tegen de Penguin, burgemeester van Gotham City.

In Batman: Earth One Volume 2 is die strijd voorbij. Een nieuwe terrorist dringt zich echter op, er schuilt iets in de riolen van Gotham City en Bruce Wayne wordt in zijn persoonlijke leven opnieuw geconfronteerd met Jessica Dent en haar broer, Harvey. Ondertussen is detective Harvey Bullock aan de drank geraakt na zijn traumatische ervaringen in het vorige deel en is het aan Jim Gordon om hem erbovenop te helpen. En Alfred Pennyworth, die blijft gewoon zijn bad-ass zelf en probeert zich te profileren als Bruce Wayne’s bodyguard en mentor in plaats van zijn butler.

batman-earth-one-lithograph-970x545

Het eerste volume van Batman: Earth One was een aangenaam verhaal, maar maakte teveel aanpassingen aan de personages om als een definitief Batman-oorsprongsverhaal beschouwd te worden en te weinig om een volledige Elseworlds te zijn. In volume 2 wordt het verhaal gewoon verder gezet, maar nu de alombekende oorsprong uit de weg is kunnen Geoff Johns en Gary Frank de wereld van dit Gotham City wat verder uitdiepen.

Terwijl de nieuwe versie van The Riddler zeer dreigend overkomt, is het een beetje zonde dat Edward Nigma nog niet zo lang geleden nog beter werd ge(her)introduceerd in Batman: Zero Year. Killer Croc krijgt dan weer wel een heuse make-over en wordt meer een Solomon Grundy-achtig, sympathieker personage. Het is spijtig dat hij niet meer opduikt in de graphic novel. Het subplot rond Gordon en Bullock mag er zeker wezen en ook de relatie tussen de militaristische Alfred en meer onervaren Batman wordt mooi in de schijnwerpers gezet.

Batman - Earth One v2-037

Batman Earth One Volume 2 voelt aan als een Batman-film in stripformaat. We krijgen hier niet de op alles voorbereide Batgod uit de reguliere comics, maar een meer kwetsbare en menselijke Dark Knight. Een belangrijk detail hierbij is dat je zijn ogen kan zien doorheen het Batman-masker. Iets dat een gegeven is in de vele films, maar zeer zelden voorvalt in de comics. Ook is deze Batman helemaal nog niet ‘s werelds grootste detective, iets dat zeer pijnlijk duidelijk wordt in één van de beste scènes met Gordon.

De korte cameo van een ander bekend Batman-personage wordt zeer leuk afgehandeld en zet een mogelijk derde volume op. Gelijkaardig aan wat eerder met de Luthors in de Superman: Earth One graphic novels gebeurde, wordt hier met de introductie van Jessica het verhaal van Harvey Dent/Two-Face ook danig aangepast. Het is ergens verfrissend, maar toch blijft alles vrij herkenbaar. En misschien nog iets té herkenbaar om dit echt als een origineel werk te bestempelen.

Deze Batman: Earth One Volume 2 is echter een lichte verbetering tegenover het eerste volume en het levert vooral een zeer toegankelijke Batman-comic op dewelke ongetwijfeld weer naar de hoogste regionen van de The New York Times Bestseller List zal schieten. En dat is waar deze Earth One-boeken voornamelijk toe dienen…

Batman: Earth One Volume 2 bij Archonia.com