Review: Green Lantern by Geoff Johns Omnibus Volume 1

Inkter: , , ,

Inkleuring: , ,

Lettering: ,

Universum: ,

Personages: , , , , , , , , , ,

Coverprijs: $125,00

Verzamelt: Green Lantern Rebirth #1-6, Green Lantern Corps: Recharge #1-5, Green Lantern (v4) #1-25, Green Lantern Corps (v2) #14-18, Tales of the Sinestro Corps: Superman Prime #1, Sinestro Corps Special #1, Green Lantern Secret Files 2005 #1 en Green Lantern/Sinestro Corps Secret Files #1

Een ideale introductie tot het Green Lantern-universum.

De hoeveelheid personages vertroebelt soms de leeservaring.

Interesse in DC’s Green Lantern? Dan is deze Omnibus die het eerste deel van Geoff Johns’ legendarische run bundelt een ideaal instappunt…

0
Posted 12/05/2015 by

I was the last of the Green Lanterns. And the first to know what fear really is.

Deze kloeke Green Lantern Omnibus verzamelt het eerste gedeelte van de imposante run van schrijver Geoff Johns (Teen Titans, Justice League). Johns is een liefhebber van het DC-universum en liet het zich geen twee keer zeggen toen hij in 2004 de kans kreeg om zich met de kosmische hoek van het DC-universum bezig te houden en Hal Jordan, de bekendste van alle Green Lanterns, terug te brengen als de grootste Green Lantern aller tijden.

In de openingsverhaallijn Green Lantern: Rebirth keerde Hal Jordan en na hem ook het Green Lantern Corps terug uit de dood met de hulp van de meest recente Green Lantern van dat moment en toortsdrager van het korps: Kyle Rayner. Jordan moet hierna zijn draai weer weten te vinden in de maatschappij en natuurlijk het Green Lantern Corps. Het is natuurlijk niet alleen de Hal Jordan-show. Ook de andere Lanterns van de Aarde, waaronder Kyle, Guy Gardner en John Stewart, krijgen hun momenten in de spotlight.Green Lantern omnibus parallax

Er zijn natuurlijk ook de nodige externe bedreigingen te overwinnen. De robotische Manhunters, voorlopers van het Green Lantern Corps, duiken op en ook Jordan’s oude mentor Sinestro is weer van de partij en doet een poging om het Green Lantern Corps te vervangen door zijn Sinestro Corps in de grote Sinestro Corps War. En in combinatie met Sinestro valt ook nog eens de naam van de angstentiteit Parallax. Trouwe Green Lantern-lezers zullen bij het horen van deze naam een rilling over de rug voelen lopen. Maar misschien komt de grootste dreiging wel van binnenin. De Guardians of the Universe, de oprichters/leiders van het Green Lantern Corps, zijn onderling verdeeld en lijken zich voor te bereiden op iets dat ze de Blackest Night noemen..

greenlanternrebirth

Je krijgt als lezer heel wat voor de kiezen met deze omnibus. Johns begint met een eenvoudig verhaal dat past bij een eenvoudige superheldencomic en voegt daar steeds een laag aan toe. Vanaf de eerste pagina wordt er, heel subtiel, toegewerkt naar het verhaal dat pas in de tweede omnibus aan bod zal komen. Een verhaal waar je gedurende het lezen meer en meer voortekenen van krijgt. Er worden ook uitstapjes gemaakt naar de zusterreeks Green Lantern Corps omdat hier zaken gebeuren die later weer van belang zijn.

Technisch gezien is dit een heel knappe bundeling. Er worden behoorlijk wat verhaallijnen uitgelegd en er lopen hordes personages rond. Dat is soms ook een nadeel. Het gaat vooral om de Green Lanterns Hal Jordan, John Stewart, Guy Gardner en John Stewart met natuurlijk figuren als trainer Kilowog in belangrijke bijrollen. De focus op deze kleine groep levert een vreemde mate van afstandelijkheid op wanneer je in een later stadium ziet hoe de Lanterns bij spectaculaire ruimtegevechten betrokken raken en de resten van hun teamgenoten voorbij ziet zweven. Dat hoort een impact te hebben, maar als lezer heb je geen band met hen dus kan het je niet zo gek veel schelen.

greenlantern_Sinestro_Corps_War

Deze omnibus is een goed instappunt voor mensen die hun tanden willen zetten in Green Lantern. Er wordt vaak verwezen naar zaken die gebeurt zijn voordat Johns de schrijverspen overnam. Een goed voorbeeld hiervan is Parallax. Je wordt als nieuwe lezer bijgepraat over de reden waarom deze naam zoveel angst inboezemt bij menig Green Lantern en waarom het een smet is op de reputatie van Hal Jordan. Johns weet echter Hal Jordan te verlossen van zijn vroegere daden en smeedt de uitgebreide geschiedenis en mythologie van Green Lantern tot een moderne en vrij toegankelijke superheldenklassieker. Zelfs de jarenlange design flaw van de Green Lantern-ringen tot de kleur geel krijgt een vrij plausibele uitleg die past in het grotere plaatje.

green-lantern-manhunters

De verhalen in deze omnibus zijn van voor de grote New 52-relaunch, maar Johns mocht toch – ondanks de reboot – zijn verhaal in alle glorie afwerken. De tekenaars van deze bundel zijn van een kwaliteit dewelke we al tijden niet gezien hebben bij de uitgever. Ivan Reis (Aquaman) is een bekende naam, maar ook bikkels als Daniel Acuna (Uncanny avengers), Carlos Pacheco (X-Men, Age of Ultron) en natuurlijk Ethan Van Sciver (New X-Men, The Flash) maken hun opwachting. Dat is gewoon lekker.

Laat één ding duidelijk zijn. Deze omnibus is een prima aanschaf voor de avontuurlijke lezers en de start van één van de beste superheldenreeksen van de afgelopen 20 jaar.

Green Lantern by Geoff Johns Omnibus volume 1 bij Archonia.com