Review: Batman Volume 6 – Graveyard Shift

De verzameling van korte verhalen zijn goed en passen bij het grotere verhaal achter deze serie.

Het Batman Eternal-verhaal is niet zo heel relevant voor deze bundel.

De zesde Batman-bundel uit de New 52 bevat enkele losse verhalen die spelen tussen de grotere saga van Scott Snyder en Greg Capullo, maar daarom zijn ze niet minder de moeite waard…

0
Posted 11/05/2015 by

Yeah, Go take care of him, Batman! Go take care of your little rich boyfriend!

Batman: Graveyard Shift? We zaten toch midden in de grote Endgame-verhaallijn? Zeker, maar DC Comics had nog het nodige materiaal liggen dat nog niet eerder in de New 52 Batman-collecties aan bod was gekomen. Het zijn allemaal kortverhalen welke inhaken op de Batman-reeksen. Wanneer je alleen de hoofdreeks leest van Scott Snyder (Wytches, The Wake) en Greg Capullo (Spawn, Haunt) dan kun je het gros dus goed volgen.

Voor enkele verhalen is het van belang om bekend te zijn met Batman Incorporated. Enkele maanden geleden vond Batman’s zoon Damian Wayne op redelijk dramatische wijze de dood in deze serie. Natuurlijk gaat zoiets zelfs Bruce Wayne niet in de koude kleren zitten en in deze twee verhalen zie je als lezer hoe hij hiermee omgaat. En mensen die Catwoman niet maandelijks lezen zullen ongetwijfeld willen weten dat Selina Kyle nu de koningin van de Gothamse onderwereld is.

Normaal gesproken zijn we op de redactie geen liefhebber van anthologies. En dit is natuurlijk een vorm van geldklopperij, want DC had de verhalen best in de andere Batman-bundels kunnen stoppen. Maar de kwaliteit van de verhalen is dusdanig dat je het de uitgever best kunt vergeven.

In principe beslaan de verhalen drie fases. De eerste is deze met enkele verhalen die spelen in het Zero Year, dat je het best kan omschrijven als het nieuwe Batman: Year One. Het is het allereerste jaar waarin Bruce Wayne naar buiten treedt als de Dark Knight. De volgende fase draait om een Batman in de rouw vanwege de dood van Damian. Er zijn twee standaard detectiveverhalen waarin in ieder geval een van Batman’s villains opnieuw wordt geïntroduceerd. En als afsluiter is er een verhaal waarin je als lezer wordt meegenomen naar de wereld van Batman Eternal. Dit laatste verhaal staat overigens echt los van de rest.

Deze bundel werkt eigenlijk prima. De verhalen prikkelen het geheugen en je realiseert je als lezer weer welke weg je hebt afgelegd met de Batman door Snyder en Capullo. Het zijn ook verhalen die prima aanhaken bij het grotere verhaal in deze comic. Wat opvalt is dat er erg veel aandacht is voor Harper Row. Een intrigerende personage dat zich meer en meer lijkt op te werken naar de positie van Batman’s nieuwste sidekick.

Wat overigens erg tegenvalt is de wijze waarop DC Comics haar gepatenteerde huisstijl opdringt aan sommige tekenaars. Het werk van Wes Craig, bekend van Deadly Class, is amper te herkennen omdat het door meerdere inkters grof wordt aangerand. Vervolgens word het dichtgekit door Ian Hannin, een colorist zonder enig kleurgevoel die elk detail weg gomt dat Craig’s werk in Deadly Class juist zo goed maakte. Hetzelfde overkomt Matteo Scalera (Black Science) trouwens ook.

Deze zesde Batman-hardcover uit de New 52 is echter hoe dan ook de moeite waard.

Batman : Graveyard shift bij Archonia.com

Batman vol 6 1Batman vol 6 2