Review: Orion by Walt Simonson Omnibus

Het tekenwerk van Simonson en zijn artistieke vrienden is om te smullen.

De dialogen zijn stijfjes en het einde is nogal abrupt.

Walt Simonson brengt een epos rond DC’s Orion. Drama, actie, mythologie, Darkseid. Deze heeft het allemaal…

0
Posted 05/05/2015 by

But if I am not Darkseid’s son, if I have not his heritage, am I truly the god I think I was?

New Gods 1 kirbyMet Orion trad Walt Simonson (Thor, X-Factor) in 2000-2002 in de voetsporen van Jack “King” Kirby. Deze creëerde de New Gods in de jaren zeventig als onderdeel van zijn Fourth Worldcomics voor DC Comics. Dit was een nogal ambitieus project waarin Kirby een poging deed om een volledig verhaal te vertellen verspreid over meerdere comicbookseries. Het was een poging om een soort eigen versie van de Noorse legenden te vertellen, alsook een sciencefictionversie van de Bijbel.

In de wereld van de New Gods zijn er twee planeten: New Genesis en Apokolips. New Genesis is het lieflijke paradijs waar de New Gods wonen, Apokolips is het hellehol gebukt onder de duistere god Darkseid. Deze zoekt de Anti-Life Equation, een middel waarmee hij de gedachten van elk levend wezen kan controleren. Zijn vaste tegenstrever is zijn zoon Orion die op de planeet New Genesis is opgevoed en in zekere zin wordt verscheurd tussen zijn Apokoliptische afkomst en zijn door de New Gods gevormde identiteit.

Het bovenstaande is noodzakelijke kennis om chocolade te kunnen maken van het verhaal in Orion. Simonson produceerde zo’n 25 issues in de periode 2000-2002. Het was een dappere poging om dit werk in de geest van Kirby voort te zetten, maar tegenvallende verkopen zorgde ervoor dat hij het werk voortijdig moest afkappen. Het is niet moeilijk om te zien waarom Simonson viel voor dit werk van Kirby. Hij is een groot liefhebber van de Noorse legenden (zie ook zijn legendarische run op Marvel’s Thor) en heeft het diepste respect voor het werk van Jack Kirby. Ingrediënten voor een goede comic? Ja en nee.

darkseid frank millerDeze omnibus ziet er in ieder geval puik uit. Een dynamische cover en een fraaie gravure van Simonsons handtekening. De wijze waarop de verhalen zijn gebundeld zorgen helaas voor de eerste kritiek. Elke Orion-comic had, naast het hoofdverhaal, ook een back-upverhaal. Dit waren korte verhaaltjes  waarin extra aandacht werd gegeven aan de personages uit de wereld van Orion zodat je als lezer meer context meekreeg over het verhaal dat je in de eerste helft van de comic had gelezen. Eén of andere onverlaat bij DC heeft besloten om al deze back-ups in het laatste deel van de omnibus te proppen. Los van het hoofdverhaal voegen ze inhoudelijk niet veel toe. Overigens zijn de tekenaars van deze verhalen alleen maar grote namen. Mensen als Jim Lee (Superman Unchained), Rob Liefeld (X-Force), Frank Miller (300) en Art Adams (Uncanny X-Men) leveren een bijdrage aan deze titel.

Het hoofdverhaal is in ieder geval episch van opzet. Het begint als een redelijk standaard superheldenverhaal. De bevolking van een plattelands stadje keert zich tegen alle buitenstaanders. Daar zit natuurlijk Darkseid achter die via dat punt de Aarde wil weer binnenvallen omdat hij nog steeds op zoek is naar de Anti-Life Equation. Orion steekt daar op een ongekend fanatieke wijze een stokje voor waarna deze comic een andere wending neemt.

In een flashback zien we hoe Orion’s moeder Tigra hem ervan overtuigd dat Darkseid niet zijn vader is (een leugen natuurlijk). Hierdoor gaat hij er overstuur vandoor om de confrontatie met hem aan te gaan op Apokolips en uiteraard te winnen. Orion mag zich na de overwinning op Darkseid heerser van Apokolips noemen. Hij doet een poging om de planeet te ontdoen van al het kwaad maar merkt dat hij misschien toch meer de zoon van zijn vader is dan dat hij altijd heeft gedacht. Wanneer Orion de Anti-Life Equation tot zijn beschikking krijgt gaat het zelfs van kwaad tot erger. Komt hij nog tot inkeer?

darkseid vs Orion

Dit Orion-verhaal is opgebouwd volgens het model van de sagen en legenden van weleer. Orion is hier de man die op zoek gaat naar zijn ware zelf en geconfronteerd wordt met zijn duistere demonen. Wat volgt is inzicht en het inslaan van een nieuwe weg in een poging om in het reine te komen met zijn zonden.

De goede bedoelingen van Walt Simonson zijn helder. Hij probeert duidelijk het werk van Kirby te voltooien. Deze kon vanwege de interne politiek bij het DC Comics van de jaren zeventig nooit zijn verhaal rondom de Fourth World afmaken. En laat het maar aan nonkel Walt over om alsnog een Homeriaans sausje over deze comic te gieten. Ironisch genoeg overkomt hem bijna hetzelfde als Kirby omdat ook Simonson het door hem geplande verhaal niet af kan maken. In zijn geval komt het doordat DC Comics de serie stopzette wegens tegenvallende verkoopcijfers. Hierdoor is het pijnlijk zichtbaar dat het gebruikte einde te vroeg kwam.

Het is te begrijpen waarom het publiek niet warm liep voor deze serie. Het verhaal zit goed in elkaar, maar de mythologie van de New Gods staat te ver af van het normale DC-universum waardoor je als lezer automatisch een avontuurlijke insteek moet hebben om dit te proberen. De dialogen werden ook in Kirby’s oude stijl geschreven. Artistiek verantwoord, maar dat maakt ze ook lastig leesbaar. Het is vervelend taalgebruik.

Toch is het voor de DC-fan wel een verplichte aankoop. Deze comic is vanwege zijn focus op de innerlijke strijd van Orion een boeiend buitenbeentje bij DC Comics. Bovendien is het rijke gevarieerde tekenwerk niet te versmaden.

Orion in aktie

Orion by Walt Simonson omnibus bij Archonia.com