Review: The Fox #1

De poging is aardig

Een overdaad aan tekst en het verhaal is ook niet extreem boeiend

Archie Comics graaft de superheld The Fox weer op. Bij Brainfreeze zeggen we: lekker laten liggen…

0
Posted 19/04/2015 by

I’m going to find something else to fail at.

Superhelden zijn op dit moment een factor van betekenis in het grillige landschap van de popcultuur. Nu wil het feit dat Archie Comics ook nog een aantal superhelden onder hun beheer hebben en ze willen deze weer eens inzetten om wat geld te verdienen. Vandaar dat The Fox ineens weer opduikt in een eigen serie. The Fox is een van de helden welke nu vallen onder Archie’s Dark Circle Comics-imprint en zijn nieuwe serie wordt afgetrapt met een verhaallijn die Archie in 2013 uitbracht als digitale comic. Mark Waid (Indestructible Hulk, Kingdom Come, Daredevil) en Dean Haspiel (The Quitter, Billy Dogma) zetten hun schouders hieronder.

Het verhaal valt eigenlijk heel kort samen te vatten. The Fox en zijn zoon verhinderen dat een malafide industrieel hun geboortestad platwalst en om laat bouwen tot een waterreservoir voor een nabijgelegen stad. De  industrieel heeft een bijzonder dubieus verleden, maar speelt het nu heel netjes. Maar misschien heeft The Fox het  allemaal niet zo in de hand en blijkt dat de kaarten eigenlijk in handen zijn van een oude bekende?

The Fox 001-spread

Dit verhaal trekt eigenlijk op niks. Wat zou de rol van Waid geweest zijn in de totstandkoming van deze comic? Waarschijnlijk reikt deze niet verder dan het opzetten van de plot en tekende Haspiel voor de dialogen en teksten. Deze lezen stroperig en zijn simpelweg te breed uitgesponnen. Wat deze comic mist is een eindredacteur. Los daarvan. Het verhaal leest ook als een meer volwassen Hanna Barbera-cartoon. Het tekenwerk van Haspiel versterkt deze indruk ook ietwat.

Archie Comics heeft de laatste jaren goed gescoord met allerhande zijprojecten. Hun zombiecomics deden het goed. Sonic the Hedgehog is nog altijd een van de langst lopende comics van een videogamefiguur. Maar waarom ze weer aan superhelden beginnen is ons een raadsel. Deze comic is ondermaats. Het krijgt een magere voldoende voor de moeite, maar het is verder geen aanrader.

The Fox #1 bij Archonia.com