Review: Star Wars – The Old Republic: Deceived

Personages: , ,

Gebaseerd op een leuk gegeven: the sacking of Coruscant.

Flauw verhaal. Ongeloofwaardige gebeurtenissen.

Brainfreeze las het tweede chronologische boek in de Star Wars: The Old Republic-serie. Deze reeks speelt zich een goede 3600 jaar voor de films af en verhaalt over de oorlog tussen het rijk en de oude republiek. Is het de moeite om te lezen of niet?

0
Posted 12/04/2015 by

Met alle dramatiek en gekheid rond de nieuwe lading Star Warsfilms zouden we bijna vergeten dat er nog zoiets als een Star Wars Legends bestaat. Het vroegere Expanded Universe werd in 2012 min of meer geretconned. Het is wel nog gebeurd, maar in een ander universum, niet het officiële. Gelukkig maar, want deze wereld van honderden boeken en comics is bijzonder rijk aan interessante en spannende verhalen.

Eén van de hoogtepunten van Star Wars Legends was de release van de MMORPG Star Wars: The Old Republic in 2011. Dit tot dan toe duurste spel ooit gemaakt, speelde zich ongeveer 3600 jaar voor de films af. Aansluitend op het spel verschenen vier boeken. De review van het eerste boek, Revan, vind je hier. Hoewel het de titel The Old Republic droeg, speelde het zich eigenlijk een driehonderdtal jaar af voor het spel. Het tweede boek, The Old Republic: Deceived linkt veel directer met het spel.

Eén van de drie hoofdrolspelers van het boek is namelijk Darth Malgus, de Sith lord die te zien is in alle drie de vrij epische trailers voor de game. Malgus is de aanvoerder van de Empire-troepen tijdens de zogenaamde sacking of Coruscant. Tijdens vredesbesprekingen tussen het rijk en de republiek, sluipen Malgus en zijn kornuiten er namelijk vanonder om Coruscant onder de voeten te lopen. Vandaar de titel Deceived. In de trailer zien we Malgus de heilige Jedi-tempel binnenvallen en vernietigen.

Een andere hoofdfiguur is Aryn Leneer, een Jedi knight aanwezig op de vredesonderhandelingen op Alderaan. Aryn is de ex-leerling van Master Ven Zallow en laat die nu op dat eigenste ogenblik recht tegenover Darth Malgus staan. Wanneer Zallow sterft, zint Leneer op wraak en gaat ze achter de voor haar nog onbekende moordenaar aan. We volgen ook Zeerid Korr, een voormalige soldaat voor de republiek die zich nu bezighoudt met het smokkelen van goederen. Zijn drijfveer is zijn dochter die haar beide benen verloor bij een ongeluk dat ook haar moeder doodde…

darth malgus

Het boek opent sterk. Schrijver Paul S. Kemp verhaalt de gebeurtenissen in de sterkste van de drie trailers; de aanval op de Jedi-tempel. De beschrijving van de actiescènes is vlot en meeslepend en het is zelfs ietwat vervelend wanneer Kemp overschakelt naar het verhaal van Aryn of Zeerid dat telkens de vaart uit het boek haalt. Helaas zakt het niveau nadat de gebeurtenissen uit de trailer zijn afgehandeld. Er is bijzonder weinig vlees aan het boek. Het voelt alsof we een B– of een C-verhaal aan het volgen zijn, terwijl zich elders de eigenlijke, belangrijkste verhaallijn afspeelt.

Nochtans heeft elk personage een duidelijke en primaire drijfveer. Aryn wil wraak voor de dood van de belangrijkste persoon in haar leven. Zeerid wil zijn dochter beschermen en een zo goed mogelijk leven geven. Malgus is dan weer verliefd op een Twi’lek slaaf, een zwakheid die de andere Sith niet is ontgaan. Kemp maakt echter de dodelijke fout deze drijfveren doorheen het verhaal af te zwakken en te verdraaien. Zo moet Zeerid koste wat het kost goederen leveren op Coruscant. Zijn leven en dat van zijn dochter hangt er vanaf. Wanneer hij later deze waren verliest, is dat plots niet meer zo erg. Ook het einde, waarbij alles bijzonder snel en gemakkelijk wordt opgelost, is bizar. Waarom dan alle dramatiek in de eerste helft van het verhaal?

Malgus’ liefde is zomaar aangenomen. Men zegt nergens waarom hij gevoelens heeft voor deze slaaf. Het is dan ook moeilijk je met hem te vereenzelvigen. Op de koop toe is het credo van de Sith:

Peace is a lie, there is only passion.
Through passion, I gain strength.

Toch doen de andere Sith Malgus’ verliefdheid af als een unicum en zwakheid. Het lijkt wel alsof ze een Jedi-mentaliteit nastreven (denk maar aan de verboden liefde tussen Anakin en Padmé in de prequelfilms).

Kemp manipuleert dus de drijfveren van de personages in de mate dat het nodig is om het verhaal ten einde te brengen. Een goed verhaal wordt net gestuurd door de drijfveren van de karakters. Op de koop toe krijgen we soms ongeloofwaardige scènes voorgeschoteld. Zo springen Zeerid en Aryn uit een neerstortend ruimteschip dat net de dampkring binnen kwam. Met behulp van de force kan Aryn beide genoeg afremmen zodat ze veilig landen. Als zij, als simpele knight, dat al kan, zou Master Mace Windu dan misschien toch nog leven?

Dat het boek verder weinig om handen heeft, getuigt ook de lengte. Slechts 255 bladzijden. Om het boek toch wat aan te dikken, gooide Del Rey nog een 29 bladzijden tellende hoofdstuk van Fate of the Jedi: Outcast achter Deceived aan. Men had er beter aan gedaan het boek zelf interessanter te maken. Hoewel gebaseerd op een zeer leuk filmpje is Deceived toch een tegenvaller. Zeer weinig verhaalstof met enkele ongeloofwaardige gebeurtenissen maken van het boek een weinig intrigerende leesbeurt.