Review: Convergence #1 (+ Miniseries Week 1)

Nostalgie!

Zeer generisch. Weinig origineel. Louter opzet. Voelt onbelangrijk aan.

Convergence barst volledig los bij DC Comics. Simpelweg gesteld is het gewoon Mortal Kombat in het DC Multiverse. Week 1, Ready? Set? Fight!

0
Posted 08/04/2015 by

It has begun!

The Multiversity is nog niet afgelopen, of Convergence is het volgende grote DC Comics-event rond het uitgebreide DC-multiversum. De komende twee maanden zal Convergence alle comics van de uitgever inpalmen. Oorspronkelijk werd het bedoeld als een fill-in, een nostalgisch verhaal dat gepubliceerd zou worden tijdens de grote verhuis van DC Comics van New York naar het zonnige Burbank, Californië. Nu wordt er echter iets groters beloofd. De opzet is echter nog steeds dezelfde: tal van verschillende versies van gekende DC-personages uit talrijke parallelle werelden uit de geschiedenis van de uitgeverij zullen het met elkaar uitvechten. Denk zaken als “Vampire Batman versus de Victoriaanse Batman uit Gotham by Gaslight versus de jaren 90 Azrael Batman versus de Thomas Wayne Batman uit Flashpoint”. It’s all good.

Simpelweg gesteld, is Convergence gewoon “Mortal Kombat in het DC-multiversum“.

Convergence (2015) 001-021

Een primer tot het verhaal vond vorige week plaats in Convergence #0, in deze Convergence #1 barst het helemaal los. De bikkelende DC-helden uit het Injustice: Gods Among Us-universum worden vernietigd en de overlevende superhelden van Earth-2 komen op Telos terecht. Deze planeet wordt beheerd door een centrale A.I.-figuur (ook Telos genaamd, voor de gemakkelijkheid) en is een verzamelplaats waar de ultieme versie van Brainiac tal van steden in zijn collectie houdt. Deze steden werden steeds uit werelden geplukt die op het punt vernietigd stonden te worden (lees: de keren wanneer DC Comics een reboot/relaunch deed) en worden op Telos van elkaar gescheiden door koepels. Onder deze koepels verliezen de superhelden hun krachten en zijn de steden volledig afgesloten van elkaar. De inwoners hebben zelfs geen idee dat ze op een andere planeet zijn. De helden van Earth-2 hebben net de schijnbare vernietiging van hun planeet in de wekelijkse reeks World’s End overleefd en zijn echter een anomalie. Personages zonder stad.

Telos ziet dit als een teken. Hij laat de koepels vallen en kondigt een toernooi aan. Slechts één stad kan het overleven en verdient het recht om terug te keren naar de huidige versie van het DC-universum…

Convergence (2015) 001-022

Schrijvers Jeff King en Scott Lobdell (Teen Titans) leggen het er in Convergence #1 dik op, maar dan ook echt. Er is heel wat expositie die moet gebeuren en de verwijzingen naar voorgaande Crisis– en Elseworlds-verhaallijnen van DC Comics zijn verre van subtiel. We grapten eerder al dat Convergence Mortal Kombat in het DC-multiversum wordt, maar dat is nu effectief ook de aanpak die de schrijvers nemen. Telos ontpopt zich letterlijk als een Shang Tsung/Shao Kahn, met een weinig verhullende “it has begun!” erbovenop.

Het verhaal voelt ook nog niet organisch aan. In feite is het, net zoals Convergence #0, nog allemaal louter opzet. Om de halve pagina wordt er een nieuw personage geïntroduceerd die dan weer even moet uitleggen hoe hij/zij op de planeet terecht is gekomen. Zeer generisch allemaal en het doet stevig terugdenken aan verhalen als DC’s eigenste Countdown: Arena, Marvel’s Contest of Champions of de grote DC Vs Marvel cross-over uit de jaren 90. Verhalen die nu ook niet bekend stonden voor hun diepgaande inhoud.

Qua tekenwerk zit het wel snor. Carlo Pagulayan en Jason Paz tekenen in een vaste DC-huisstijl. Het is niets nieuws, maar het geeft wel mooi en duidelijk de actie weer. De comic wordt ook weer afgesloten met een zeer handige lijst van enkele DC-werelden uit het multiversum.

Convergence (2015) 001-020

Convergence #1 is niet de knaller waar we op hoopten. Terwijl de opzet ervan wel aantrekkelijk zal zijn voor oudere, nostalgische DC-fans, houdt de poging van de schrijvers om alles toegankelijk te houden voor nieuwe lezers enorm hard de voortgang van het verhaal tegen. Teveel expositie, te weinig actie en karakterisatie. Dit is geen manier om een belangrijk event dat het “DC-universum voor eeuwig zal veranderen” (alsof we dat ooit nog geloven) te openen. Het lijkt zelfs nog geen opzet te zijn voor een laatste mooie vaarwel aan de personages van voor de New 52-relaunch. Voorlopig lijkt Convergence gewoon een voorspelbare fighting game in comicbookvorm te zijn, zonder een te diepgaand verhaal of echt grote gevolgen. Hopelijk wordt het in de tweede week wat beter…

Convergence #1 bij Archonia.com

CONVERGENCE TIE-INS/MINISERIES?

Convergence kent verschillende tie-in minireeksen. Week één focust zich voornamelijk op de DC-superhelden van vlak voor de Flashpoint-verhaallijn en de New 52-relaunch uit 2011. Zij zitten gevangen in hun versie van Gotham City, zonder krachten en volledig afgesloten van de buitenwereld. Ongeveer één jaar lijkt voor hen te zijn gepasseerd. Dan valt de koepel, krijgen ze hun krachten terug en horen ze de speech van Telos… Elke comic bevat ook een handige, korte geschiedenis van het hoofdpersonage tot vlak voor de gebeurtenissen van Convergence.

CONV_ATOM_1CONV_BG_1CONV_BM-R_1

• CONVERGENCE: THE ATOM #1 (Tom Peyer/Steve Yeowell): Ray Palmer heeft alsnog een vreemde nieuwe kracht ontwikkeld onder de koepel en zoekt Deathstroke om wraak te nemen voor de dood van zijn partner/opvolger Ryan Choi… Enkel voor de fans.
  • CONVERGENCE: BATGIRL #1 (Alisa Kwitney/Rick Leonardi): Een karakterstudie van Stephanie Brown en haar angsten om in de voetsporen van Barbara Gordon en Cassandra Cain te treden als Batgirl. Leuke karakterisatie, minder leuk tekenwerk.
  • CONVERGENCE: BATMAN AND ROBIN #1 (Ron Marz/Denis Cowan): Batman en zijn zoon Damian Wayne als Robin doen ook onder de koepel wat ze altijd doen: Gotham City verdedigen. Wanneer de Red Hood opduikt wordt Damian Wayne een beetje jaloers. Niets dat we niet eerder gezien hebben…

CONV_HQ_1CONV_JL_1CONV_QUESTION_1

• CONVERGENCE: HARLEY QUINN #1 (Steve Pugh/Phil Winslade): De terugkeer van de Gotham City Sirens! Harley Quinn, Poison Ivy en Catwoman! ’nuff said!
  • CONVERGENCE: JUSTICE LEAGUE #1 (Frank Tieri/Vicente Cifuentes): Keizer Aquaman uit Flashpoint ontvoert de gewone DC-versie van Mera om haar tot zijn nieuwe koningin te maken. Enkele sterke Justice League-vrouwen, waaronder Supergirl, Zatanna en Vixen, trekken eropuit om Mera te redden. Goeie tie-in. Zeer degelijk tekenwerk en vlotte karakterisaties.
  • CONVERGENCE: THE QUESTION #1 (Greg Rucka/Cully Hamner): Renee Montoya is terug als The Question. Ze komt in conflict met Harvey Dent, maar ook Huntress en Batwoman duiken op. Een van de betere tie-ins en meer organische tie-ins deze week.

CONV_SPEED_FORCE_1CONV_SM_1CONV_TITANS_1

• CONVERGENCE: SPEED FORCE #1 (Tony Bedard/Tom Grummett): Wally West en zijn kinderen Iris en Jai worden bij gestaan door Fastback van de Zoo Crew en komen in conflict met koningin Wonder Woman uit Flashpoint. Altijd leuk om Wally nog eens als The Flash te zien, maar alweer biedt de issue niet meer dan gewoon een set-up voor wat komen gaat.
  • CONVERGENCE: SUPERMAN #1 (Dan Jurgens/Lee Weeks): Superman en een hoogzwangere Lois Lane zijn al een jaar gestrand in Gotham City. De man van staal is zonder zijn krachten een nachtelijke vigilante geworden, dan valt de koepel, is hij terug Superman en komt hij oog in oog met de helden van Flashpoint. De betere tie-in van de week. Dan Jurgens op een getrouwde Superman en Lois levert altijd flink wat 90s nostalgie.
  • CONVERGENCE: THE TITANS #1 (Fabian Nicieza/Ron Wagner): Arsenal, de voormalige sidekick van Green Arrow, verloor zijn dochter en zijn arm in één van de slechtste Justice League-verhaallijnen aller tijden. Samen met Starfire en Wonder Girl krijgt hij een kans van de Extremists om zijn dochtertje terug te krijgen. Het verhaal van Roy Harper wordt er hiermee echt niet beter op…

CONVERGENCE TIE-IN VAN DE WEEK?

CONV_NW_OR_1

• CONVERGENCE: NIGHTWING/ORACLE #1 (Gail Simone/Jan Duursema): Dick Grayson/Nightwing en Barbara Gordon (hier nog in de rolstoel als Oracle) proberen het beste te maken van hun tijd in een gevangen Gotham City. Dan duiken Hawkman en Hawkwoman uit Flashpoint op… Waarschijnlijk de beste tie-in van de week. Gail Simone kent Dick en Barbara door en door.

Convergence Miniseries bij Archonia.com

Een overzicht van de eerdere Convergence/Crisis-achtige events en hierop volgende herlanceringen van DC Comics vind je overigens in de volgende specials: