Review: Avengers – Rage of Ultron

Prachtig tekenwerk. Blockbusteractie. Hank Pym in de spotlight.

Plotgaten. Onduidelijk bij momenten. Inwisselbare personages. Wil teveel zowel comic- als filmfans plezieren.

Marvel brengt met Avengers: Rage of Ultron een nieuwe, op zichzelf staande graphic novel die het midden probeert te houden tussen de comic- en filmfans…

0
Posted 02/04/2015 by

“A parent’s love is unconditional”. That is the greatest lie.

Deze maand brengt Marvel Avengers: Age of Ultron in de bioscoopzalen en dat wordt natuurlijk ook uitgebreid gevierd in de comics. De grootste Marvel-striprelease van de maand moet dan ook wel deze Avengers: Rage of Ultron zijn: een originele, op zichzelf staande graphic novel bedoeld voor de (hopelijk) vele nieuwe potentiële lezers die na het kijken van de film eindelijk eens een stripwinkel zullen binnenstappen. Rage of Ultron werd geschreven door Rick Remender (Uncanny Avengers) en getekend door Jerome Opeña (Avengers).

ultronrage

Het verhaal begint in het verleden, waarin we een klassieke Avengers line-up uit de jaren 70 het voor de zoveelste keer zien opnemen tegen Ultron, de moordzuchtige A.I. gecreëerd door mede-oprichter Hank Pym/Ant-Man. Ze winnen het gevecht en slagen erin Ultron de ruimte in te sturen. Vele jaren later landt hij op Titan, de maan waar o.a. de kosmische booswicht Thanos vandaan komt. Het duurt niet lang vooraleer Ultron de planeet volledig overneemt. Eros, de broer van Thanos en in een ver verleden nog een Avenger als de superheld Starfox, roept de hulp van Earth’s Mightiest Heroes in. Ondertussen zijn we al in de Avengers NOW!-periode, waar nu de nieuwe incarnatie van de Uncanny Avengers (met o.a. de Falcon als Captain America), de vrouwelijke Thor en Spider-Man te maken krijgen met Planet Ultron

De emotionele kern van het verhaal ligt bij de disfunctionele Ultron-familie: schepper Hank Pym, Ultron zelf en Ultron’s eigen creatie de Vision, dewelke hem verraadde en een Avenger werd. Pym heeft een nieuw gadget waarmee hij met een klik op de knop eender welke A.I. kan uitschakelen. Iets waar de Vision uiteraard moreel bezwaar tegen heeft. Toch worden hun visies op de proef gesteld wanneer Ultron de hele planeet bedreigd.

rageofultron2

Rage of Ultron wordt bedoeld als een instapklare Marvel graphic novel en dus wordt er niet al teveel geschiedenis gegeven om het wat herkenbaar te houden voor de filmfan. Zo zal bijvoorbeeld Hank Pym nooit als Ant-Man te zien zijn en steeds opduiken in zijn andere superheldenpersona’s als Giant-Man en Yellowjacket. Ook is het niet echt duidelijk wanneer het verhaal, dat toch wel grote gevolgen heeft, precies plaats vindt in de tijdlijn van het Marvel-universum. Rick Remender lijkt een beetje zijn eigen persoonlijke continuïteit te bouwen. Ook in zijn Uncanny Avengers was dit al een probleem. We herkennen het klassieke Avengers-team en een Ultron uit de jaren 70, maar alle versies die er sindsdien nog van Ultron zijn gepasseerd worden achterwege gelaten of gewoon “vergeten”. Het zou tevens best kunnen dat we hier te maken hebben met een verhaal dat zich pas na de nieuwe Secret Wars afspeelt.

Zoals je kan verwachten van de nieuwe lijn Marvel graphic novels, biedt het verhaal voldoende blockbusteractie. Prachtig geïllustreerd door Jerome Opeña en Pepe Larraz. De kern van het verhaal draait, zoals eerder vermeld, om Hank Pym, Vision en Ultron. Zij zijn dan ook de enige echt goed uitgewerkte personages. De rest van de Avengers zijn vrij inwisselbaar en de vrouwelijke Thor en Spider-Man zitten er duidelijk louter in als sales gimmick. De climax van het verhaal mag er best wezen, al zullen enkele plotgaten en heel wat onduidelijkheden ervoor zorgen dat de rasechte Marvel-fans toch lichtjes teleurgesteld zullen zijn.

Desalniettemin is Avengers: Rage of Ultron een mooie toevoeging tot het steeds groter wordende rijtje Avengers vs Ultron-bundels dat er inmiddels op de markt is en zeker een must-read voor de fans van Hank Pym, de oorspronkelijke Ant-Man/Giant-Man…

Avengers: Rage of Ultron OGN bij Archonia.com