Review: Convergence #0

Een ware kick voor oudere DC Comics-fans. Zeer informatief.

Louter intro, opzet en recap. Er gebeurt dus nog niet veel.

Deze maand gaat Convergence van start, het grote event van DC Comics waar tal van personages en werelden op een hoopje worden gesmeten. In Convergence #0 krijg je een handige recap…

0
Posted 01/04/2015 by

Let only the strong survive

convergence0varThe Multiversity is nog niet afgelopen, of Convergence is het volgende grote DC Comics-event rond het uitgebreide DC-multiversum. De komende twee maanden zal Convergence alle comics van de uitgever inpalmen. Oorspronkelijk werd het bedoeld als een fill-in, een nostalgisch verhaal dat gepubliceerd zou worden tijdens de grote verhuis van DC Comics van New York naar het zonnige Burbank, Californië. Nu wordt er echter iets groters beloofd. De opzet is echter nog steeds dezelfde: tal van verschillende versies van gekende DC-personages uit talrijke parallelle werelden uit de geschiedenis van de uitgeverij zullen het met elkaar uitvechten. Denk zaken als “Vampire Batman versus de Victoriaanse Batman uit Gotham by Gaslight versus de jaren 90 Azrael Batman versus de Thomas Wayne Batman uit Flashpoint”.

Convergence zal 8 hoofddelen en een heleboel tie-ins tellen doorheen april en mei, maar alles gaat van start in deze Convergence #0

Convergence #0 wordt geschreven door 90s icoon Dan Jurgens (Superman, Booster Gold) en Jeff King, schrijver van de Convergence-hoofdreeks, met tekeningen van Ethan Van Sciver (Green Lantern: Rebirth, The Flash: Rebirth). Het verhaal speelt zich af tijdens de Superman: Doomed cross-over die vorig jaar in de reeksen rond de man van staal verscheen. Tijdens een korte trip in een zwart gat komt de huidige, New 52-versie van Superman oog in oog te staan met de ultieme versie van Brainiac. Deze klassieke Superman-villain staat erom gekend om steden van verschillende planeten en beschavingen in te krimpen en te verzamelen op zijn ruimteschip. Deze ultieme Brainiac doet hetzelfde, maar dan met steven uit parallelle werelden. Alle eerdere versies van Brainiac doorheen de jaren waren slechts een afspiegeling van deze kolos.

Superman en Brainiac gaan een dialoog met elkaar aan om de plot van het event uit te leggen, de villain Telos wordt geïntroduceerd en op het einde krijgen we een leuk lijstje van alle parallelle DC-werelden die aan Convergence zullen meedoen.

convergence0prev

Terwijl de opzet van Convergence (een hoofdreeks + een 40-tal tweedelige minireeksen rond verschillende personages) sterk doet denken aan Flashpoint, wordt het een in feite ook een viering van het 30-jarig bestaan van Crisis on Infinite Earths en het 10-jarig bestaan van Infinite Crisis. Met andere woorden, het is lang niet de eerste rodeo voor DC Comics wat hun multiversum betreft. Net zoals alle voorgaande grote multiversum-verhaallijnen, volgt er hierna ook een mini-relaunch.

De tekeningen van Ethan Van Sciver zijn steeds van een hoog niveau, maar qua plot en opzet voelt deze Convergence #0 maar onbelangrijk aan. Het is meer een recap van het voorgaande en een introductie tot het event dat komen zal. De knallende opener en het vervolg op de zopas afgelopen wekelijkse reeksen The New 52: Futures End en Earth-2: World’s End wordt gereserveerd voor Convergence #1. Dit is geen slechte comic, verre van, maar voor de coverprijs van $4.99 wil je toch wat meer. Nieuwe lezers zijn hiermee mee om het event te kunnen volgen, terwijl oudere DC-fans wel zullen genieten van de lijst parallelle werelden en nostalgische trivia achteraan. Verder biedt de comic weinig nieuws.

convergence0prev2

Een overzicht van “The Death of Superman” door de jaren heen…

Convergence #0 doet dus wat het moet doen, maar een knallend begin is het zeker niet. Toch niet voor die prijs. Ergens krijg je het gevoel dat deze comic beter gratis werd aangeboden om mensen warm te maken voor het event. Hopelijk pikt het verhaal in Convergence #1 volgende week wat op.

Convergence #0 bij Archonia.com

Een overzicht van de eerdere Convergence/Crisis-achtige events en hierop volgende herlanceringen van DC Comics vind je overigens in de volgende specials: