Review: Deadly Class Volume 2 – Kids of the Black Hole

Teen angst verteld op een originele manier. Ode aan de popcultuur van de jaren 80. Brute actiescènes.

/

Met Deadly Class maakt duizendpoot Rick Remender punk in comicbookvorm. Hey ho let’s go!

0
Posted 29/03/2015 by

Rap comes from the same place as punk. It’s all poor kids with something honest to say about their circumstance. Homegrown philosophy with stones.

DeadlyClass_10-1Met dit tweede volume van Deadly Class krijg je als lezer het gevoel dat dit de comic is die schrijver Rick Remender (Uncanny X-Force, Black Science) altijd had willen maken. Het heeft die typische harde stijl van Remender gemengd met een pure liefde voor de jaren 80 en de popcultuur die gepaard gaat met deze tijdsperiode. Het is juist deze liefde die deze titel zo uitzonderlijk maakt, Deadly Class is dan ook simpelweg pure, vuile, onversneden punk omgezet in comicbookvorm.

We volgen wees en deadbeat Marcus Lopez in zijn leven als student bij een school voor toekomstige huurmoordenaars. Marcus is een typische tiener met een stevige dosis angst. Hij twijfelt aan zijn liefdesleven, zijn job en zijn medestudenten, maar voornamelijk aan zichzelf. In dit tweede volume maken we kennis met Chester, een sadistische redneck uit Marcus’ verleden die uit is op wraak. Naast Chester en zijn bende psychopaten heeft Marcus het moeilijk met zijn relatie met Maria en weet hij zich moeilijk maar aan te passen als student in een school vol met zonen en dochters van machtige maffiabazen.

Een simpel verhaal zou je denken. En dat is correct. Maar het is de typische stijl van schrijver Remender die hier primeert. Deadly Class is grof, compromisloos en hondsbrutaal, het is simpelweg Remender zijn speelplaats waar hij al zijn creatieve ideeën naar hartelust kan botvieren. Beeld je Uncanny X-Force in maar dan zonder de strikte regels die een grote uitgever als Marvel soms oplegt. Deze Image-comic is eigenlijk ook een zeer persoonlijk project voor Remender. De schrijver heeft immers ook een vrij gewelddadige jeugd gekend en dat zie je terug in de gedachtegang van hoofdpersonage Marcus. De kwetsbaarheid en de gemakkelijke manipulatie van de jeugd staat hier centraal. Ook is er een duidelijke vraag naar wat de invloed eigenlijk is van geweld op de geest van een tiener.

Last but not least hebben we ook nog het artwork van Wesley Craig (Blackhand Comics, Guardians of the Galaxy). Een man die een zeer uitgesproken stijl hanteert maar omwille hiervan een perfect match is voor Deadly Class. In combinatie met de kleuren van Lee Loughridge (The Batman Adventures, Angel) geeft dit Deadly Class een sombere maar ook opgetogen sfeer die de aandacht van de lezer absoluut waard is. Zelf de meest verontrustwekkende scènes zijn bloedmooi en simpelweg onvergetelijk.

Image heeft met Deadly Class de zoveelste hit te pakken en met dit tweede volume bewijst men dat de serie geen eendagsvlieg is. Het zijn dit soort creaties die je terug enthousiast maken om comics als een medium. Lezen die handel!

Deadly Class volume 2 bij Archonia.com

DeadlyGridFinal DeadlyGridFinal