Review: The Sculptor

Technisch is het bijna perfect.

Te lang uitgesponnen.

The Sculptor, de nieuwe graphic novel van Scott McCloud, gaat over de liefde en over de offers die van je gevraagd worden wanneer je een creatief leven wil leiden…

0
Posted 20/03/2015 by

I know a lot of things, Meg. They just don’t matter now.

The Sculptor is de langverwachte nieuwe graphic novel van Scott McCloud. Deze Amerikaanse tekenaar is vooral bekend door zijn standaardwerk over comics: Understanding Comics (en diens sequels Reinventing Comics en Making Comics). Hiermee heeft hij vandaag de een reputatie opgebouwd van een academicus, maar veel mensen vergeten dat McCloud van origine toch een echte stripmaker is. Met The Sculptor keert hij dus terug naar zijn roots.

De tragische hoofdpersoon van deze vertelling is David Smith. Even was hij een veelbelovende beeldhouwer, maar inmiddels lijkt daar een einde aan te komen. Zijn werk slaat niet aan bij de critici, hij heeft zijn mecenas beledigd waardoor hij binnenkort uit zijn appartement wordt gezet en zijn beste vriend, een gallerijhouder, heeft vanwege de liefde meer interesse in het werk van Davids rivaal. De kaarten zijn niet geschud in zijn voordeel en een toekomst bij de plaatselijke McDonalds lonkt. Dan stuit hij tijdens een diner op een oude bekende: zijn oom. Ze praten over vroeger en wanneer zijn oom lachend wat oude comics tevoorschijn haalt die David tekende als kind, begint het hem te dagen. Is dit wel zijn oom?

Ja en nee, het is in feite de dood in de vorm van zijn oom en hij heeft een aanbod voor David.  De dood biedt hem aan om de wereld letterlijk naar zijn hand te zetten, zodat David alles kan maken wat hij wil en hij zo zijn potentieel als kunstenaar eindelijk kan waarmaken. Er zit uiteraard een addertje onder het gras. Voor een dergelijke gave dien je te betalen. Na 200 dagen zal David sterven. Natuurlijk gaat ie akkoord. Verbaast het iemand dat David hierna het meisje van zijn dromen ontmoet en dat zijn nieuwe gave daarom geen doorbraak als kunstenaar betekent?

Scott McClouds reputatie als academicus onder de comicbookmakers is terecht. The Sculptor telt meer dan 500 pagina’s en daar vlieg je doorheen omdat elke pagina afgesteld is als het binnenwerk van een Zwitsers horloge. Zijn tekenwerk zit prima in elkaar en heeft een fijne, ambachtelijke uitstraling. Dat zie je vooral in de blauwe arceringen waarmee het werk van kleur en dichtheid wordt voorzien. Ook stuurt McCloud het oog van de lezer precies waar hij het hebben wil. Zeer knap. En overigens iets dat niet veel tekenaars kunnen.

Tegelijkertijd mist deze comic een ziel. De moraal van het verhaal is aardig, maar je vraagt je meteen af waarom McCloud daar 500 pagina’s voor nodig heeft? Deze vraag komt ook in je opborrelen wanneer je merkt dat de tekenaar een paar zinloze scènes wel heel lang uitspint. Een goed voorbeeld zijn de momenten waarop David door de stad rent. De lezer moet eigenlijk de quote van Neil Gaiman op de cover negeren. Hij noemt The Sculptorde beste graphic novel sinds jaren’. Dat zegt meer over wat Gaiman de laatste tijd heeft gelezen dan over de kwaliteit van Scott McClouds turf. The Sculptor is geen slechte comic. Maar veel meer dan 3,5 sterren verdient ie niet.

Scott McCloud komt overigens binnenkort naar België. Op 14 april signeert hij The Sculptor en ander werk in de Leuvense stripwinkel Het Besloten Land.

9781596435735.IN019781596435735.IN02

9781596435735.IN039781596435735.IN04