Advance Review: Descender #1

Coverprijs: $2.99

Directe sympathie voor het hoofdpersonage. Vlotte introductie in een geheel nieuwe sci-fi wereld

Als Dustin Nguyens tekenstijl je niet ligt, zal de comic meteen als een pak minder overkomen

Jeff Lemire en Dustin Nguyen brengen in Descender een space opera waar de mens tegenover de machine komt te staan en waar een kleine robotjongen zal moeten proberen overleven…

0
Posted 23/02/2015 by

Jeff Lemire heeft als zowel schrijver als tekenaar al behoorlijk wat successen op zijn palmares staan, denk maar aan Essex County, Sweet Tooth en Trillium. Hij heeft ook al verhalen geschreven van Green Arrow, Animal Man en is momenteel bezig aan Hawkeye voor Marvel, Justice League United voor DC Comics en Bloodshot Reborn voor Valiant Entertainment. Maar ondanks zijn drukke schema heeft de man toch nog de tijd gevonden om een volledig nieuw concept uit de grond te stampen, namelijk Descender. Samen met tekenaar Dustin Nyugen zal hij deze nieuwe sciencefictionreeks publiceren bij Image Comics.

Het verhaal speelt zich af in een universum waar alle androids en robots zijn verbannen nadat verschillende werelden getroffen werden door verwoestende aanvallen waar men nog steeds geen verklaring voor heeft. Uit het niets verschenen er negen gigantische robots, die men Harvesters heeft gedoopt, en werden er miljarden mensen gedood. De overlevenden verbanden artificiële intelligentie in zijn geheel om zo nieuwe potentiële catastrofes te vermijden. Maar wat hebben een kleine jongen en zijn hond met dit alles te maken?

Descender #1 preview

In slechts een paar pagina’s introduceert Lemire een wereld waar de mensheid in angst leeft. Angst voor aanvallen van onbekenden, irrationele aanvallen waarvoor geen directe verklaring is… klinkt bekend, toch? Het schept in ieder geval een notie van herkenning in een anders totaal onbekende wereld.

We leren ook al snel Tim-21 kennen, een jongen die na 10 jaar slapen wakker wordt. Al snel wordt duidelijk dat hij een androïde is, maar hij vertoont toch behoorlijk wat menselijke emoties. Het valt af te wachten waar Lemire naartoe wil en in welke mate Tim-21 werkelijk “menselijk” zal blijken. Hij creëert in ieder geval wel een personage dat onmiddellijk sympathie opwekt, wat de serie natuurlijk meteen een extra dimensie geeft.

Dustin Nguyen ondersteunt dit verhaal met prachtige tekeningen die de emoties duidelijk vertalen. Alles is afgewerkt in waterverfkleuren waardoor iedere pagina doordrenkt wordt met sfeer. Prima werk en meteen onmisbaar voor deze reeks. Zonder zijn toonzetting zou het geheel veel minder aangrijpend zijn.

Met Descender hebben Lemire en Nguyen een zeer goede start genomen met een reeks die zeker het potentieel heeft om een klassieker van het medium te worden. Alles zal natuurlijk afhangen van het verdere verloop, maar Descender #1 is zeker en vast een aanrader als je een nieuw sci-fi epos wel ziet zitten. De mensen binnen Hollywood in ieder geval al zeker, want de optie om dit verhaal te verfilmen is reeds genomen, nog voor het eerste deel in de winkelrekken ligt!

Descender #1 ligt vanaf 4 maart in de winkelrekken.

Descender #1 bij Archonia.com

Descender #1 preview 2