Review: Secret Identities #1

Goede cover die eigenlijk al aangeeft waar het in deze comic over gaat

Superheldencomics zijn buiten Marvel en DC geen lang leven beschoren

Secret Identities biedt een interessante variant op de…je raadt het nooit… de geheime identiteiten van superhelden!

0
Posted 22/02/2015 by

I’d kill just to be a fly on the wall over there.

Secret Identities is de zoveelste poging van een groepje comicbookmakers om weer een nieuwe superheldentitel onder de vlag van Image Comics te beginnen. Je kunt het Jay Faerber niet kwalijk nemen. De schrijver had aan het begin van deze eeuw kortstondig succes met de comic Noble Causes, een soap met superhelden in de hoofdrol. Samen met zijn co-schrijver Brian Joines (Krampus) de tekenaar Ilias Kyriazis (Vampirella, Grimm Fairy Tales) vertelt hij in Secret Identities het verhaal van het superheldenteam The Front Line.

De comic opent met een standaard knokpartij waarbij een vijand in de pan wordt gehakt. Het team krijgt hulp van Crosswind, een held die graag bij Front Line zou willen horen als nieuw lid. Het is niet de eerste keer dat hij het team te hulp schiet en zodoende vinden ze het nu wel tijd worden dat hij mee mag doen. Tot zoverre is het redelijk standaard.
Wat volgt zijn een aantal scènes waarin we de teamleden volgen in hun vrije tijd en dan zien we welke bagage ze met zich meedragen. Hun dromen, angsten en ambities spelen een rol en hebben invloed op hun doen en laten. Het begint onschuldig, maar het wordt steeds zwaarmoediger. en wanneer je ontdekt dat de groep een hoofdkwartier houdt in de overblijfselen van hun eerste opponent mag je rustig spreken van een lugubere comic. Overigens wordt het allemaal heel aardig getekend door Kyriazis die knap gebruik maakt van de lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen van de personages om de sfeer in het verhaal weer te geven.

Het is lovenswaardig dat mensen als Jay Faerber niet weg te slaan zijn van het comicbookmedium. Ondanks bescheiden succes als scriptschrijver in Hollywood probeert hij toch weer om een nieuwe titel op te starten. Creativiteit kruipt waar het niet gaan kan. Tegelijkertijd is het jammer dat Faerber en consorten dan weer niet verder komen dan weer een superheldencomic. De enige artiesten die, sinds de oprichting van Image Comics begin jaren 90, erin geslaagd zijn om een succesvolle superheldentitel buiten Marvel en DC op te zetten zijn Mark Millar (Wanted) en Robert Kirkman (Invincible). Secret Identities is best goed, maar het zou nog beter zijn wanneer het een verhaallijn was voor de Avengers, de Justice League of de Suicide Squad.

Wanneer je budget over hebt en een nieuwe serie wil proberen dan is Secret Identities zeker de moeite waard om eens op te pikken. Maar de hardcore superheldenfan zal hier niets vinden dat hij/zij al niet krijgt bij de grote twee uitgeverijen,

Secret Identities #1 bij Archonia.com

Secret Identities 001-spread

Secret Identities 001-002Secret Identities 001-003