Review: Ten Grand #12

De eerste verhaallijn is eindelijk afgelopen

Elk vleugje originaliteit is eruit gesijpeld

De eerste verhaallijn van Ten Grand is eindelijk afgelopen. Brainfreeze velt het vonnis…

1
Posted 16/01/2015 by

Hope can kill you

Je zou het bijna vergeten maar deze weke verscheen Ten Grand #12. Hiermee werd na ruim een jaar eindelijk de eerste verhaallijn afgerond. Met Ten Grand sprong J. Michael Straczynski in het gat dat Hellblazer achterliet. Daar was het erg succesvol in, want hoofdpersoon Joe Fitzgerald was een gemene flikker waarbij John Constantine verbleekt. Fitzgerald was een moordenaar voor de maffia. Maar hij vond de liefde op zijn pad en voor zijn Laura wilde hij de misdaad wel vaarwel zeggen. Een laatste klus volgt, maar zijn laatste doelwit was bijzonder bedreven in het occulte. De tortelduifjes sterven maar Joe weet een deal met een engel te maken. Elke keer als hij sterft wanneer hij bezig is met rechtvaardige zaken dan kan hij een uurtje samen zijn met Laura in het hiernamaals. Daarna moet hij terug. Natuurlijk zitten er haken en ogen aan want de hemel is allerminst een paradijselijke plek en Joe wordt een pion in een macaber spel. Maar Joe weet dat er met hem wordt gespeeld…

Het heeft dus een ruim een jaar geduurd voordat de eerste verhaallijn eindelijk klaar was. En eerlijk is eerlijk. Daar had Straczynski een goed excuus voor. De oorspronkelijke tekenaar van deze serie,Ben Templesmith, ging er vandoor en liet niets meer van zich horen. C.P. Smith (Wolverine Noir, Star Wars) werd aangetrokken en dat is niet een van de snelste artiesten. Dit wordt in deze issue trouwens opgelost door een zekere Matthew Dow Smith (Generation X). Geen goede keuze. Zijn stijl is slordig en wijkt teveel af van Smiths werk.

Deze eerste verhaallijn was, zonder de tekenperikelen, ook erg onbevredigend. Er wordt weer afgedaald in de christelijke theologie waarbij nog maar eens de suggestie wordt gewekt dat engelen en duivels zo hun eigen plan trekken. Het is iets wat we al teveel hebben gezien in fictie. Snijdt het christendom maar eens aan wanneer je er echt iets nieuws over hebt te vertellen.

Joe verliest gedurende deze verhaallijn elk trekje dat hem interessant maakte. Ten Grand was geen originele comic, maar de reis naar Joe’s uiteindelijk doel was boeiend. Maar in deel #12 volgt gewoon de conclusie dat we halverwege deze verhaallijn uit pure verveling een andere afslag hebben genomen. Ten Grand en Brainfreeze gaan hierbij uit elkaar. En een beetje lezer doet best hetzelfde….

Ten grand #12 bij Archonia.com

Ten Grand 012 1Ten Grand 012 2

Ten Grand 012 3Ten Grand 012 4