Review: Star Wars #1

Nostalgisch. Blij weerzien met oude vrienden. Goed geschreven en prachtig getekend. Voelt aan als Star Wars Episode 4.5.

Het lot van de personages staat al vast. Je weet gewoon dat tekenaar John Cassaday nog voor het zesde deel de serie zal moeten verlaten wegens tijdstekort.

A long time ago in a galaxy far, far away… Star Wars keert terug naar Marvel met een geheel nieuwe nummer #1… Een triomfantelijke terugkeer? Of was alles toch maar beter bij Dark Horse gebleven?

0
Posted 14/01/2015 by

I have a very good feeling about this

Het is zover! De Star Wars-comics zijn terug huiswaarts gekeerd. Marvel was in de jaren 70 en 80 verantwoordelijk voor de allereerste comics gebaseerd op de grootste sciencefictionfranchise aller tijden en – vermits Lucasfilm en Marvel nu beide onder de koepel van Disney zitten – hebben ze vanaf dit jaar logischerwijs opnieuw de Star Wars-comicbooklicentie in handen. Meer dan 20 jaar lang werd het Star Wars Expanded Universe enorm uitgebreid onder uitgeverij Dark Horse, maar dat mogen we nu allemaal achterwege laten. Marvel’s nieuwe Star Wars-reeksen creëren, samen met de films, de tv-reeksen Star Wars: The Clone Wars en Rebels en de nieuwste romans van Del Rey, de nieuwe officiële canon van het Star Wars-universum.

star-wars-hanHet eerste deel van Star Wars, de eerste van inmiddels vier aangekondigde Marvel-series, ligt nu in de winkelrekken en is van de hand van schrijver Jason Aaron (Wolverine and the X-Men, Thor: God of Thunder) en tekenaar John Cassaday (Astonishing X-Men, Planetary). Deze Star Wars #1 is nu al de best verkopende comic in zéér lange tijd en kent een recordaantal variant covers. Maar kan het de gigantische hype waarmaken?

Net zoals het begin van Marvel’s eerste Star Wars-reeks, speelt de comic zich af in de periode vlak na de eerste film Episode IV: A New Hope (1977). Het verschil is nu wel dat de makers deze keer wél kennis hebben van wat er zich zal afspelen in de volgende films en zich hier aan zullen moeten houden. Met de vernietiging van de Death Star, hebben de rebellen het galactische keizerrijk een flinke klap toegebracht. We volgen de rebellen Han Solo, Princess Leia, Luke Skywalker, C-3PO en R2-D2 wanneer ze een maanbasis onder de controle van het keizerrijk proberen infiltreren. Dit gaat uiteraard niet volgens plan…

starwars1

Deze Star Wars #1 zou rechtstreeks op de eerste film kunnen volgen en leest dan ook als het begin van Episode 4.5. De personages zijn diegene die je kent uit de eerste film en Jason Aaron slaagt er wonderwel in om hun verschillende persoonlijkheden te kanaliseren. Je weet uiteindelijk hoe deze karakters zullen evolueren in The Empire Strikes Back en The Return of the Jedi, maar hun evolutie tussen de films door blijkt toch interessanter dan gedacht. De cliffhanger laat je zelfs meteen hunkeren naar meer (en dat terwijl we toch al weten hoe de saga eindigt). Ook een leuke touch: nog voor het eerste panel waan je je overigens al meteen in de wereld van Star Wars. De comic opent letterlijk zoals de films dat doen: “a long time ago in galaxy far, far away“, “Star Wars” in koeien van letters gevolgd door een korte inhoud van het voorafgaande. Het enige dat ontbreekt is de soundtrack van John Williams, maar die moet je er zelf maar bij fantaseren.

Terwijl Aaron zijn personages laat spreken met de stemmen van Harrison Ford, Mark Hamill en Carrie Fisher in het achterhoofd, slaagt tekenaar John Cassaday er eveneens in om Han, Luke en Leia in de meeste panels op hun respectievelijke acteurs te doen lijken. Niet altijd even gemakkelijk in gelicentieerde comics als deze. Het is te hopen dat Cassaday zo lang mogelijk op de serie blijft, al mogen we met zijn geschiedenis al blij zijn als hij de eerste verhaallijn afkrijgt.

starwars1b

Star Wars #1 doet wat het moet doen en biedt een perfect nieuw instappunt dat voornamelijk is bedoeld om de filmfans in de wereld der comics te krijgen. Mission accomplished, als je het ons vraagt. Ongeveer twee jaar geleden stond hier ook al een review van een andere Star Wars #1, eveneens een comic die zich tussen Episode IV: A New Hope en Episode V: The Empire Strikes Back afspeelde en door Dark Horse gepubliceerd werd. Het was een goeie start voor wat een zeer degelijke reeks bleek te zijn, maar deze nieuwe Marvel-opener doet het nog net ietsje beter en vooral (het grote verkooppunt van de comic) nostalgischer. Want daar blijft het tenslotte om draaien wanneer we aan Star Wars denken…

STAR WARS #1 bij Archonia.com