Review: Ant-Man #1

Perfecte openingsissue. Leuke sfeer.

Nogal duidelijk gericht op de filmfans.

Scott Lang is nooit ‘s werelds beste superheld geweest, maar Marvel schenkt hem een nieuwe start in Ant-Man #1… Deze comic verkoopt de krimpende Avenger een pak beter dan de eerste filmtrailer…

2
Posted 07/01/2015 by

Truth is, I’ve always been kind of a lousy superhero

Het zal niemand ontgaan zijn, Marvel heeft de eerste trailer voor Ant-Man op de wereld losgelaten. Het komt enorm mooi uit dat er deze week dan ook een geheel nieuwe comic start rond de krimpende Avenger. Ant-Man verscheen voor het eerst al in de jaren 60 en is één van de oprichters van de Avengers, maar heeft in al die tijd nog maar weinig soloreeksen gekregen – in tegenstelling tot zijn bekendere collega’s. Deze nieuwste Ant-Man #1 onder Marvel’s Avengers NOW!-initiatief zet Scott Lang, de tweede Ant-Man, in de schijnwerpers en biedt een haast perfecte introductie tot het personage dat in de film zal worden vertolkt door Paul Rudd.

antman1varDe premisse van dit eerste deel is simpel. We zien Ant-Man inbreken in het appartement van Tony Stark/Iron Man. Via flashbacks komen we te weten wie Lang is en waarom hij ertoe gedreven wordt om bij een Avengers ex-collega en voormalige/potentiële werkgever in te breken.

Schrijver Nick Spencer (Superior Foes of Spider-Man) en tekenaar Ramon Rosanas (Avengers World) bieden een mooie, op zichzelf staande introductie tot de nieuwe reeks. Ideaal op maat gemaakt voor de Marvel-filmfans die nog niet bekend zijn met Ant-Man en een mooie samenvatting van de geschiedenis van Scott Lang voor de oudere lezers. Er wordt humoristisch teruggeblikt op Lang’s nogal vreemde carrière als superheld, zijn verleden als dief en elektronica-expert bij Stark International, hoe hij het Ant-Man-pak stal van Hank Pym en zijn korte periodes bij de Avengers en Fantastic Four. Doorheen dit alles wordt zijn drijfveer in het leven duidelijk: Scott doet alles voor zijn dochter Cassie (inmiddels als Stature ook een Young Avenger).

Er zit heel wat humor in deze Ant-Man #1 en dat helpt enorm om je als lezer te doen geven om Scott Lang. Deze Ant-Man neemt zichzelf niet al te serieus, waardoor er heel wat zelfrelativering aan te pas komt. De comic lijkt hiermee zelfs de lauwe ontvangst van de vrijgegeven filmtrailer te anticiperen. Het gastoptreden van Iron Man en de vele verwijzingen naar de hedendaagse popcultuur (Battle Royale vs The Hunger Games!) zijn eveneens slimme trucjes om nieuwe lezers die enkel de Marvel-films kennen op hun gemak te stellen. De simpele en enorm kleurrijke tekeningen van Ramon Rosanas en Jordan Boyd dragen zeer goed bij tot de luchtige sfeer.

Marvel’s Avengers NOW!-initiatief kende ondertussen al heel wat missers, maar deze Ant-Man #1 is werkelijk een perfecte openingsissue. En niet alleen voor de filmfans! Meer over Ant-Man lees je in onze Marvel Movie Special.

Ant-Man #1 bij Archonia.com

antman1preview1antman1preview2