Review: S.H.I.E.L.D. #1

De tv-reeks, maar dan met ongelimiteerd budget en meer superhelden

Met het één missie per week schema, gaat alles genoodzaakt zeer snel voorbij

Agent Coulson en zijn team krijgen hun eigen comic in het Marvel-universum. S.H.I.E.L.D. #1 is de tv-reeks, maar dan met ongelimiteerd budget en meer superhelden…

0
Posted 02/01/2015 by

Welcome to level eight. Welcome to S.H.I.E.L.D.

Ondertussen kennen we allemaal S.H.I.E.L.D.-agent Phil Coulson wel uit de Marvel-films en de tv-reeks Agents of S.H.I.E.L.D. Hij maakte zijn debuut in de eerste Iron Man-film, maar sinds enkele jaren loopt hij ook rond in de Marvel-comics. Met Marvel’s nieuwste S.H.I.E.L.D.-comic onder schrijver Mark Waid (Daredevil, Kingdom Come) en een wisselend team van tekenaars, poogt de uitgeverij de tv-serie op papier te krijgen, maar dan met het ongelimiteerde budget dat enkel een comic kan bieden.

shield_1_deodato_vTerwijl we agent Coulson al in verschillende andere Marvel-reeksen hebben zien opduiken, krijgen we hier het comicbookdebuut van zijn Agents of S.H.I.E.L.D. co-sterren agenten Simmons en Fitz, alsook Melinda May. S.H.I.E.L.D. probeert daarmee het midden te houden tussen het reguliere, 75 jaar oude Marvel-universum uit de comics en datgene uit de films om de nieuwe lezers niet te overdonderen. En daar slaagt het heel goed in.

Ieder deel van S.H.I.E.L.D. staat op zichzelf met steeds één missie van Phil Coulson en co, waarin hij zijn kennis van de Marvel-superhelden kan gebruiken om de juiste superhel(in) voor de juiste situatie te gebruiken. Coulson wordt hier zeer mooi afgeschilderd als een superheldengeek, die daarna S.H.I.E.L.D.-agent is geworden en dus van zijn hobby zijn beroep heeft kunnen maken. Zijn missie hier als S.H.I.E.L.D.’s Special Ops Supreme Commander ziet de Asgardiaanse god Heimdall bezeten worden door een kwaadaardige entiteit en kent gastrollen voor o.a. Iron Man, Hulk, Vision, Valkyrie en de Black Knight. De situatie wordt groots opgezet, maar lijkt wel snel en efficiënt opgelost te worden.

S.H.I.E.L.D. #1 is ongetwijfeld Coulson’s show. De rest van het team komt nog niet zozeer aan bod. Mark Waid lijkt de recente comicbookgeschiedenis van Coulson uit o.a. Secret Avengers wat te negeren en zet hem neer als de versie die we kennen uit de tv-series en films. Tekenaar Carlos Pacheco slaagt er zelfs in Coulson redelijk consistent te tekenen naar de gelijkenis van acteur Clark Gregg, niet altijd even makkelijk.

S.H.I.E.L.D. #1 is een comic volgens het boekje, op maat gemaakt voor nieuwe lezers en fans van de tv-serie. Coulson en co zullen hier in elk deel een nieuwe missie krijgen, waarin steeds andere superhelden uit het grotere Marvel-universum opduiken. En dat met ongelimiteerd budget. Vergeet de tv-reeks, lees de comic!

S.H.I.E.L.D. #1 bij Archonia.com