Review: Global Frequency

Het is bij momenten een erg dynamische comic.

De wisselvalligheid breekt het soms op.

Er wordt momenteel gewerkt aan een nieuwe Global Frequency tv-serie. Wij groeven deze door Warren Ellis geschreven favoriet op en kijken of het nog steeds een goede comic is…

2
Posted 20/12/2014 by

Warren Ellis schreef Global Frequency in 2002. Deze Wildstorm-titel is hard op weg om (opnieuw) een tv-serie te worden en daarom is het tijd dat we de comic nog eens van dichterbij gaan bekijken.

In 2002 hing de vlag er als volgt voor. Het was de tijd van internet, maar niet de tijd van tablets. Het was het jaar dat Sam Raimi met de eerste Spider-Man-film kwam aanzetten. Maar in de comicbookindustrie stond de vlag er niet al te goed voor. De Marvel- en DC-universa kraakten onder het gewicht van hun eigen continuïteit. Het vast groepje lezers hiervoor leek met het jaar kleiner te worden.

Als comics een toekomst hebben dan ligt deze in nieuwe ideeën. Het monopolie van de superheld dient te worden verbroken. Warren Ellis voegt de daad bij het woord en deed een poging om tal van nieuwe reeksen op te starten. Het was een moeilijk jaar voor Ellis. Zowel zakelijk als prive. zijn vader overleed en hij werd gehinderd door een allergie voor huisstof. Van de reeksen Black Horses, Morning Dragons en Down was deze laatste de enige serie die uiteindelijk werd uitgegeven. Verder werkte hij aan Planetary, een serie waarvan hij hoopte dat ze in 2003 werd afgerond en natuurlijk graphic novels als Orbiter en het vergeten Switchblade Honey. Zijn meest ambitieuze project startte echter in dat najaar bij Wildstorm: Global Frequency.

global frequency zero explosion

You’re on the global Frequency.

Global Frequency is ‘s werelds bekendste publieke geheim. Het is een wereldwijd opererende organisatie met duizend en één agenten. Iedereen kan een Global Frequency-lid zijn. Als jij uitblinkt in iets bijzonders dan staat Miranda Zero, het koele calculerende hoofd van deze organisatie, aan je deur, geeft je een telefoon en rekruteert je. En als je geluk hebt dan gaat op een dag de telefoon en zegt de stem van Aleph, de operator, dat jij verbonden bent met Global Frequency. De wereld heeft jouw hulp nodig.

De serie bestond uit 12 delen, getekend door 12 verschillende tekenaars en allen hebben een op zichzelf staand verhaal. De enige verbindende factor is de aanwezigheid van Miranda Zero en Aleph. Als lezer kon je, indien je dat wenste, een issue oppikken en lezen zonder dat je vast zat aan de hele serie.

global frequency aleph

Het sterkste deel van deze reeks was wanneer Ellis erin slaagde om een tof idee te koppelen aan een issue met een punch. Een goed voorbeeld hiervan is de eerste issue waarin de Global Frequency wordt ingeschakeld om een undercover Sovjet-agent uit te schakelen. De man had in de VS een normaal bestaan opgebouwd. Maar hij was voorzien van een chip in zijn hoofd waardoor hij een bom vanuit Rusland kon teleporteren om deze tot ontploffing te brengen op Amerikaans grondgebied. De Sovjet-Unie klapte begin jaren negentig in elkaar, dus het kwam er nooit van. Maar helaas staat de chip in zijn hoofd op doorbranden en loopt San Francisco het risico op een nucleaire holocaust.

Een voorbeeld van hoe het niet moet is dan weer deel 10. De hele issue wordt ingenomen door een knokpartij tussen een terrorist en een Franse Global Frequency agent die een persoonlijke vete met deze snoodaard uitvecht. Soms lees je ook iets te nadrukkelijk het onderzoek van Ellis tussen de regels door omhoog komen. De afsluiter van de reeks is het neusje van de zalm voor mensen die de hele serie hebben gevolgd.

De reeks heeft geen hoofdverhaal en elk deel wordt getekend door een andere tekenaar. Het maakte van Global Frequency een uiterst toegankelijke comic. Toch kan de wisselende kwaliteit van de tekenaars storen wanneer je alle issues na elkaar leest in een trade. Iemand wiens werk erg tegenvalt is Lee Bermejo. Een goede schilder maar een matig tekenaar. Ook het werk van Jon Muth (The Sandman) zal niet iedereen aanspreken.

Tevens kan het ontbreken van een echt einde ook storend werken. Er werd gerekend op een tweede seizoen maar dat kwam er niet meer van. Is het een leuke serie? Dat wel.. Global Frequency is lichtjes gedateerd maar nog steeds goed leesbaar.

Global Frequency bij Archonia.com