Review: Spider-Woman #1

Waarschijnlijk is dit goed leesbaar wanneer je Spider-Verse volgt

Deze issue is een schoolvoorbeeld van hoe je een serie niet moet opstarten

Spider-Woman krijgt alweer haar eigen serie. En wat een abominabele start is het geworden…

2
Posted 22/11/2014 by

Yo twinkies! Suck speeder bike!

Je zou denken dat je met dit eerste deel van Marvel‘s Spider-Woman het begin van een nieuwe serie in handen hebt. Niets is minder waar. Je wordt midden in het Spider-Man event Spider-Verse gedropt. Spider-Woman en Spider-Man Noir bevinden zich samen met de jonge Silk in een alternatief universum. De twee volwassen spinnenmensen hebben de taak op zich genomen om Silk te beschermen tegen de Inheritors, een familie van freaks die universa doortrekken terwijl ze de levenskracht van wezens met spinnenkrachten verorberen. In deze issue zien we vooral hoe ze met zijn drieëen door een alternatieve wereld trekken en uiteindelijk in een netelige situatie terechtkomen.

Spider-Woman #1 begint met een pagina waarin de lezer een samenvatting van het voorgaande krijgt uitgelegd. Toch voorkomt het niet dat je jezelf enigszins verdwaald kunt voelen tijdens het lezen. En dan vraag je jezelf af wat Marvel heeft bezield om een serie op deze manier te starten? Voor het eerst sinds jaren krijgt Jessica Drew aka Spider-Woman nog eens een eigen reeks (het vijfde volume van Spider-Woman en het derde met Jessica in de hoofdrol) en dan start je met een tie-in voor een Spider-Man-event? (zucht)

Je kunt het schrijver Dennis Hopeless (Lovestruck, Gearhead) niet kwalijk nemen. Hij probeert nog iets van het verhaal te maken, maar kan niet goed uit de voeten met de beperkte ruimte dewelke hem is gegund. Greg Land (Sojourn, Uncanny X-Men) zorgt voor het tekenwerk. Wie inmiddels bekend is met zijn reputatie zal niet teleurgesteld zijn. Sommige platen zijn redelijk. Maar je ziet ook nu weer dat een aantal personages wel heel nadrukkelijk van gezicht veranderen. Er zijn onnatuurlijke poses, alsof Land een model heeft uitgeknipt en dit lukraak in een plaatje heeft geplakt. Eigenlijk is de man stiekem gewoon cult.

Afgelopen zomer stonden feministen en diverse activisten op hun achterste poten vanwege de Spider-Woman-variant cover van de hand van Milo Manara. Ook diverse kranten schreven erover. Nogmaals, het is een wonder hoe Marvel de gigantische lading publiciteit rondom deze comic heeft weten te verprutsen met deze eerste issue.

De schrijver krijgt hopelijk een tweede kans. Want het moet wel gek lopen als deze serie het langer dan een jaar kan volhouden…

Spider-Woman #1 bij Archonia.com

Spider-Woman 1 1Spider-Woman 1 2