Review: The Complete Quantum and Woody Classic Omnibus

Verzamelt: Quantum and Woody #0, 1-21, 32 , X-O Manowar #16, The Goat: H.A.E.D.U.S #1

Heeft de tand des tijds goed doorstaan. Erg amusante comic.

Aan het einde haakt het iets teveel in op bepaalde events, waardoor het minder leesbaar wordt

Maak kennis met Quantum and Woody, het slechtste superheldenduo aller tijden. En nee, ze zijn geen stel!

0
Posted 18/11/2014 by

Met deze Complete Quantum and Woody Classic Omnibus gaat een stille wens van veel Valiantfans in vervulling. Het ding bundelt namelijk de originele run van Christopher Priest (Black Panther, Amazing Spider-Man) en Mark .D Bright (Aquaman, Spider-Man vs. Wolverine ), de scheppers van deze serie. In de jaren negentig was Quantum and Woody een geliefde reeks bij Acclaim Comics (waar Valiant indertijd een onderdeel van was). De reeks was geliefd omdat het vanwege de luchtige toon en de humor erg afweek van de gangbare comics uit deze periode. Deze waren veelal erg duister van aard.

Wie zijn Quantum and Woody eigenlijk? Het verhaal draait om Woody Van Chelton en Eric Henderson. Woody is een wannabe gitarist en een slonzig type. Eric Henderson is een gedecoreerde officier in het leger. Degelijk ten top. Het zijn twee totaal verschillende persoonlijkheden met elk een andere huidskleur. Toch waren ze in hun jeugd vrienden. Ze komen elkaar jaren later tegen tijdens de begrafenis van hun vaders dewelke onder mysterieuze omstandigheden zijn gestorven. Ze gaan de dood van hun vaders onderzoeken maar worden het slachtoffer van een bijzonder ongeluk. In een laboratorium worden ze gebombardeerd met straling. Hierdoor veranderen ze in levende energie. Ze moeten iedere 24 uur de armbanden die beide dragen tegen elkaar slaan om te voorkomen dat ze niet uit elkaar vallen. Woody en Eric zijn dus tot elkaar veroordeeld…

quantum and woody klang

Ze maken van de nood een deugd en besluiten een superheldenteam te vormen. Zo kunnen ze meteen hun nieuwe gaven gebruiken voor de goede zaak. Ze zijn tot die tijd waarschijnlijk het slechtste superheldenteam ooit. En beslist geen stel, laat dat duidelijk zijn.

Het lezen van hun beslommeringen is voor enkele lezers waarschijnlijk wennen. Er is geen concreet groter verhaal dat alles met elkaar verbindt. Quantum and Woody stommelen van avontuur naar avontuur. Het enige wat terugkeert zijn hun botsende persoonlijkheden en de ups en downs die horen bij het onder de knie krijgen van het superheldenbestaan. De nadruk van de verhalen ligt erg op de humor. Onze vrienden doen het meeste alleen, maar krijgen ook nog twee sidekicks. Eén van hen is een teleporterende geit. En er is veel meligheid zoals te zien is op de onderstaande pagina’s…

quantum woody gag 10quantum woody gag 11

Niet dat het nu een groot theater van de lach is. Later in deze omnibus zien we flitsen uit de levens van Quantum en Woody voorbij komen waarbij je als lezer wordt meegenomen naar de zelfkant van de samenleving.

Wat maakte deze titel zo aantrekkelijk? Priest slaagt er niet alleen in om een amusante toon in zijn scripts aan te slaan. Maar doordat hij regelmatig collega’s van Acclaim Comics (waaronder hoofdredacteur Fabian Nicieza) aanspreekt via de pagina’s van de comic krijg je als lezer automatisch flashbacks naar Stan Lee’s Marvel Bullpen uit de jaren zestig en de openheid van Marvel in de tachtiger jaren. Zijn verdere aanpak is ook redelijk origineel. Regelmatig nemen Quantum and Woody ons mee op reis door hun herinneringen en resit de vraag wie er nu eigenlijk het echte verhaal vertelt? En vertellen ze wel het echte verhaal of zijn het gewoon twee fantasten?

Brights werk ademt de sfeer uit van de nineties. Het doet denken aan het werk van Todd McFarlane (Spawn) in zijn beste dagen. Bijna alle verhalen in deze omnibus komen van zijn hand. Behoorlijk indrukwekkend. Zeker wanneer je het afzet tegenover de werkethos van de huidige tekenaars.

Is dit een aanrader? Als de voorbeelden je aanspreken dan kun je dit rustig aanschaffen, maar Quantum and Woody zijn een smaak die je moet liggen.

Quantum and Woody The complete classic omnibus bij Archonia.com