Review: Superman Unchained

Tekenaar: ,

Universum: ,

Personages: , , , , , , ,

Coverprijs: $24.99

Verzamelt: Superman Unchained #1-9

Een blockbustercomic met een vrij klassiek aanvoelende Superman, Lois Lane en Lex Luthor. Staat vrij hard op zichzelf. Ideaal voor nieuwe lezers. Prachtig geïllustreerd. Leuke actie- en reddingsscènes.

Biedt weinig nieuws onder de zon. Vrij voorspelbaar en eindigt wat in mineur. Kan de hype niet waarmaken.

Django who? In Superman Unchained nemen supersterren Scott Snyder en Jim Lee DC’s Man of Steel onder handen in een ware blockbustercomic, maar biedt het ook een goed verhaal?

0
Posted 08/11/2014 by

supermanmanofsteel2013In juni 2013 startte DC Comics een nieuwe Superman-comic om de toenmalige bioscooprelease van Man of Steel bij te staan en de 75ste verjaardag van ‘s werelds eerste superheld te vieren. Superman Unchained zou een ongoing reeks worden, gemaakt door twee van allergrootste namen in het medium: schrijver Scott Snyder (Batman, American Vampire) en tekenaar Jim Lee (All-Star Batman & Robin, X-Men). Tal van vertragingen zorgden ervoor dat vorige week pas het negende, en tevens laatste deel, van de comic verscheen. De deluxe hardcover komt er volgende maand aan.

Superman Unchained speelt zich in het New 52 DC-universum af, maar staat redelijk op zichzelf. Clark Kent werkt niet langer bij de Daily Planet, maar onderhoudt nog wel goede contacten met Lois Lane, Jimmy Olsen en Perry White. Superman heeft een relatie met Wonder Woman. Toch merk je hier niet al teveel van. In essentie kon Superman Unchained – hadden de dialogen ietwat aangepast geweest – evengoed een pre-New 52 verhaal geweest zijn, waarin Lois Lane en Clark Kent nog een relatie hadden en samen bij de Planet werkten. Lois en Clark zijn dan ook de hoofdpersonages, met bijrollen voor de immer geniepige Lex Luthor en generaal Sam Lane – de vader van Lois die er zijn persoonlijke missie van maakt om de man van staal te vernederen.

supermanunchainedspread

Wanneer de terreurgroep Ascension enkele satellieten laat neerstorten op aarde, slaagt Superman erin om er 7 tegen te houden. Een achtste werd gestopt door een onbekend superwezen. Blijkt dat deze Wraith eveneens een buitenaards wezen is met buitengewone krachten verschaft door een gele zon. 75 jaar geleden (in Superman’s werkelijke geboortejaar 1938) stortte hij neer op aarde en is sindsdien een geheim wapen van de Amerikaanse overheid. De man van staal wordt dieper en dieper in een mysterie gezogen waarbij Wraith, generaal Sam Lane, Ascension en Lex Luthor allen betrokken zijn…

Superman Unchained levert met de vondst van een “andere Superman” in feite een gelijkaardig verhaal aan de huidige Superman-reeks door Geoff Johns en John Romita Jr. (eveneens twee zwaargewichten in het comicbookmedium). Tegelijk doet het verloop van het verhaal ook terugdenken aan andere high profile DC-opdrachten getekend door Jim Lee, zoals Batman: Hush of het eerdere Superman: For Tomorrow. Verwacht dus heel wat gastoptredens, met name van Batman en Wonder Woman, gewoonweg zodat Lee ze nog eens op papier kon zetten. Superman Unchained is een pure superheldenblockbuster met een vrij rechttoe rechtaan verhaal en tal van spectaculair in beeld gebrachte gevechten en reddingsscènes zoals enkel een Superman (getekend door Lee) het kan. De comic heeft ook enkele back-upverhalen en flashbacks getekend door Dustin Nguyen. Zijn stijl past misschien goed bij de flashbacks, maar komt ietwat vreemd over in de back-ups. Deze zijn toch vrij onontbeerlijk voor het algemene verhaal, waardoor je de indruk krijgt dat Nguyen de opdracht enkel kreeg omdat Lee klaarblijkelijk zijn maandelijkse deadlines niet kon halen… Desondanks ziet Superman Unchained er wederom zeer mooi uit en zullen de fans van Jim Lee en inkter Scott Williams ervan smullen.

supermanunchainedwraith

Scott Snyder doet zijn best met de karakterisaties, maar het lijkt toch allemaal wat minder goed te lukken dan in de wekelijkse Batman-reeks. Clark, Lois, Batman en Lex Luthor krijgen echter allemaal hun momenten in de spotlight – met aardig wat “bad-ass” scènes voor Superman en Batman. Zeer leuk zijn de innerlijke monologen van Clark in het begin, waaruit blijkt dat ook de machtige Superman te kampen heeft met twijfels en niet altijd goed weet hoe precies een reddingsoperatie aan te pakken. Maar uiteindelijk zet hij zijn verstand op nul en lukt het allemaal wel om iedereen te redden zonder bloed te verspillen. Behalve dan misschien op het einde. Hier lijkt Snyder toch even de bal mis te slaan. Lex Luthor komt hier zeer goed uit, Superman iets minder. Ondanks de aangepaste dialogen, merk je ook dat de grootste emotionele band in dit verhaal deze tussen Clark en Lois is zoals in de meeste versies van de Superman-saga. De relatie tussen Superman en Wonder Woman komt nauwelijks aan bod, alsof de makers zich er zelf tegen afzetten. Verder is Wraith, de “originele Superman” ook meer een plotelement dan een degelijk uitgewerkt personage.

supermanunchainedmetropolis

Superman Unchained staat goed op zichzelf en past tegelijk in zowel de voorgaande als huidige versie van het DC-universum. Het zou ons ook niets verbazen als er hier binnen de twee jaar een DC-animatiefilm van wordt gemaakt. Voor fans van de iets klassiekere man van staal biedt het enkele nostalgische momenten, terwijl het voor nieuwe lezers een degelijke introductie tot “all things Superman” biedt. Alleen mis je toch iets en zijn er heel wat betere introducties tot de man van staal beschikbaar. Tegelijk heeft de verhaallijn, ondanks de grote personages en belangrijke artiesten, zo goed als geen gevolgen voor het grotere DC-universum. Indien Unchained gemaakt werd door enkele minder populaire comicbookmakers, was het ronduit prima als filler-verhaal, maar van supersterren als een Jim Lee en zeker een Scott Snyder verwacht je toch net dat tikkeltje meer…

Superman Unchained Deluxe Edition bij Archonia.com

supermanunchainedloissupermanunchainedbatmanwonderwoman

supermanunchainedlois2