Review: Marvel 75th Anniversary Celebration #1

Goed tekenwerk en intelligente verhaaltjes die de clichés grotendeels weten te vermijden

De artikels zijn te commercieel

Marvel viert zijn 75ste verjaardag met een speciale jubileumcomic…

0
Posted 04/11/2014 by

Do you remember where you were and what you were doing when the Fantastic Four first appeared?

Marvel Comics viert in 2014 zijn 75ste verjaardag. Dat wordt gevierd met deze speciale comic waarin enkele hoogtepunten van de uitgever worden verstript door een rijk palet aan comicbookauteurs. Deze comic bestaat uit vijf kortverhalen en wat melodramatische pin-ups van diverse tekenaars met opschriften van Brian Michael Bendis (Ultimate Spider-Man, Uncanny X-Men). Er staan ook nog wat korte artikelen in die verwijzen naar recente gebeurtenissen met betrekking tot de uitgever. Zo is er ineens verrassend veel interesse voor de Black Panther. Dat had je een jaar geleden maar eens moeten proberen.

De kortverhaaltjes vertellen de belevenissen van Spider-Man, Wolverine, Alias, Captain America en het Marvel-universum in zijn geheel. Laten we meteen met de deur in huis vallen. Grafisch vallen ze geen van allen tegen. Het Spider-Man-verhaal weet zelfs aangenaam te verrassen. Dit is namelijk getekend door Stan Goldberg die helaas in augustus overleed. Hij gaf in de vroege jaren zestig onder andere Spider-Man en de Fantastic Four hun iconische kleurschema’s. En hier maakt hij ook helemaal geen slechte prenten. Zijn Spidey oogt wat onwennig, maar de overige personages zijn in een hele prettige stijl getekend.

Alias was al net zo opvallend. Hiervoor komen Brian Michael Bendis en Michael Gaydos weer bij elkaar. Dit duo schiep de norse detective Jessica Jones in de winter van 2001 en loodste haar tot 2004 door haar eigen serie. Jessica is waarschijnlijk één van de meest succesvolle nieuwe Marvel-personages van de voorbije 20 jaar. Ze leek op te gaan in de New Avengers, maar het ziet er naar uit dat ze, nu samen met haar hubby Luke Cage, weer teruggekeerd is naar haar roots en een detectivebureau is begonnen. Haar afsluiter is dan ook veelzeggend. Met een Jessica Jones- en Luke Cage-serie op Netflix in het vooruitzicht kun je er vergif op innemen dat er een nieuwe Alias-serie aankomt.

Voor de liefhebber  van curiosa is het Captain America-verhaal ook aardig. Dit is een bewerking van Stan Lee’s eerste Marvel-verhaal (in proza) door niemand minder dan Bruce Timm (Batman The Animated Series). Het verhaal zelf is heel erg belegen maar het werk van Timm maakt er toch iets speciaals van.

Minpuntjes zijn de eerder genoemde  artikelen en een oerlelijke “in memoriam”-pagina waar wat namen lukraak zijn gezet in een dik lettertype. Als je dan toch de overleden Marvel-veteranen wil eren, kan daar misschien toch wat meer klasse voor opgebracht worden. Al bij al is dit wel een leuke comic voor de liefhebber.

Marvel 75th anniversary celebration bij Archonia.com

parker boy 75thalias 75th

anniversary 75thcap america anniversary 75th