Review: Deathlok #1

Het verhaal beloont serieuze lezers

Het tekenwerk is wat stijfjes

Marvel’s cybernetische moordmachine Deathlok is sinds Agents of S.H.I.E.L.D. weer hip. Dat vraagt om wederom een eigen serie. Weet deze te boeien?

0
Posted 02/11/2014 by

Mustang reporting to control

Sinds Agents of S.H.I.E.L.D. staat Marvel’s cybernetische moordmachine Deathlok weer volop in de belangstelling. Eerder dit jaar maakte de nieuwe Deathlok – Henry Hayes – zijn debuut in Original Sin en nu is hij gepromoveerd naar een eigen soloreeks. Nathan Edmondson (Grifter) is duidelijk getypecast als schrijver. Edmondson heeft immers zijn naam gemaakt met tal van comics met een spionagethema.

De voortekenen voor deze comic zijn prima. Het verhaal draait om Deathlok die we op twee fronten in actie zien. In het ene deel van het verhaal is hij een single vader met een beenprothese die in zijn eentje een tienerdochter moet opvoeden. In de andere verhaallijn gaat hij in volle ornaat op missie. Een klein detail in het verhaal verraadt waar deze comic écht over gaat. Welk detail? Lees daarvoor de comic.

Het tekenwerk van Mike Perkins (Ruse, The Stand) is stijfjes. Het mist de dynamiek die een op actie gerichte reeks als dit nodig heeft. Perkins is meer een illustrator dan een comicbooktekenaar. Als je de comic met een half oog leest dan valt het echter niet op. Toch zijn we nog niet klaar met muggenziften. Want het kleurenpalet geeft het geheel een 50s look. De comic speelt zich af in het heden, maar oogt alsof hij in 1959 is gemaakt. Nogmaals, het is niet erg. Maar het had beter gekund.

Het moet worden gezegd dat Deathlok #1 een prima openingsissue is. De lezer wordt erg serieus genomen en krijgt een goed uitgewerkt verhaal voorgeschoteld. Misschien ligt de lat te hoog? Het is een comic waarbij je goed moet kijken. Er gebeurt nog niet bijster veel op gebied van actie. Hopelijk krijgen Edmondson en Perkins een kans van het publiek om hier iets moois van te maken…

Deathlok #1 bij Archonia.com

Deathlok 001-1Deathlok 001-2

Deathlok 001-3Deathlok 001-4