Review: Amoras #4 – Lambik

Lambik wordt wel heel volwassen neergezet.

Het tempo mag wat omhoog.

Lambik komt naar Amoras, maar of Suske en Wiske daar wat mee opschieten?

0
Posted 24/10/2014 by

Als je het nieuws volgt, weet je dat we in een wereld leven waarin de waarheid er niet meer toe doet, professor.

Weten we het nog? Suske en Wiske zitten op het eiland Amoras in 2047, dat door toedoen van Krimson in een vuilnisbelt is veranderd. De moraal van de mageren en de vetten is nog smeriger dan het eiland zelf. Professor Barabas wordt in het heden op het schip van Krimson gevangen gehouden. Lambik, Jerom en Tante Sidonia zijn eveneens in het nu en proberen zich staande te houden tijdens de zware economische crisis. In dit vierde album komt er wat beweging in deze setting. En niet alleen omdat de vulkaan op Amoras op uitbarsten staat…

vulkaan amoras

Lambik komt Suske en Wiske te hulp en flitst zichzelf op een onbewaakt moment naar Amoras. Hij sluit zich aan bij Wiske en Jerusalem waarna zich er een fascinerend schouwspel begint af te spelen. Sinds het vorige album weet de lezer al dat Jerusalem er een eigen agenda op na houdt. Deze brengt ze nu ten uitvoer door Lambik te manipuleren met haar vermeende doofheid. Ze laat hem ‘liplezen’ waarbij de oplettende lezer weet waar dit natuurlijk op uit gaat draaien. Maar daar gaat het nu niet om. De acties van Lambik roepen een diepe weerzinwekkendheid op, omdat hij nogal overtuigend wordt neergezet als een viezerik. Dat voelt onprettig. Is het omdat een favoriete jeugdheld wordt ontheiligd? Of omdat de erotische bedoelingen niet opwinden, maar eerder afstoten? Speelt schrijver Marc Legendre het klaar  om seks op een volwassen manier te behandelen? Ja!.

Zullen we verder stoppen om het tekenwerk van Charel Cambré te prijzen? De man haalt al vier albums lang een constant niveau. Het enige merkbare verschil in zijn werk is dat er op sommige plaatjes lijkt te zijn ingezoomd waardoor sommige gezichten wat dikkere lijnen hebben. Amoras #4 is verder een prima album. Het verhaal wordt wat traag verteld en om eerlijk te zijn zouden we nu ook weleens Jerom in actie willen zien. Maar dat zijn slechts details. Koop dit album!

Amoras #4 bij Archonia.com

smijt amoras plat