Review: Sleepy Hollow #1

Het heeft geen meerwaarde ten opzichte van de tv-serie

Je kent ongetwijfeld de nieuwe tv-serie rond Sleepy Hollow. Maak dan ook even kennis met de comic…

0
Posted 22/10/2014 by

We are abaddon!

Sinds 2013 zend Fox de tv-serie Sleepy Hollow uit, gebaseerd op het gekende kortverhaal uit de 19de eeuw. Deze comic van BOOM! Studios haakt in op het succes van de serie.

De Amerikaanse revolutie is in volle gang wanneer Ichabod Crane op het slagveld aantreedt tegenover een Britse ruiter. Crane wordt dodelijk getroffen maar weet zijn tegenstander te onthoofden. Levenloos liggen ze naast elkaar terwijl hun bloed (en hun lot) zich vermengt. Wat Crane namelijk niet wist is dat de ruiter eigenlijk de dood was. Een van de vier ruiters van de apocalyps. Gelukkig is de vrouw van Crane, Catherina, lid van een heksenkring. Samen met haar zusters ontfermt ze zich over de resten van Dood en Ichabod door ze op diverse plekken te begraven.

Dat was in 1781.

In 2013 staat de Dood weer op, vastbesloten om de apocalyps in gang te zetten. Ook Ichabod behoort weer tot het land der levenden. Vastbesloten om zijn vrouw terug te vinden en de Dood te stoppen gaat hij op pad. Maar hij staat er niet alleen voor. De agente Abbie Mills staat hem bij en probeert hem met zijn missie te helpen. Bovendien lijken Abbie en haar zuster op een eigen manier met Ichabod en zijn missie verbonden te zijn.

Sleepy-Hollow-tv

Tot zover het uitgangspunt van de Sleepy Hollow tv-serie. En ja, veel mensen zullen de titel herkennen van de gelijknamige film uit 1999 en de literatuurstudenten onder de Brainfreeze-lezers verwijzen vast fijn naar het kortverhaal uit 1820 van Washington Irving. Marguerite Bennett (Earth 2, Batgirl)en Jorge Coelho (Venom, Polaris) ontfermen zich over Ichabod en Abby en sturen ze voor een viertal issues weer op pad. De serie bestaat uit twee losstaande verhalen en een two-parter.

In dit eerste verhaal zijn enkele inwoners van Sleepy Hollow getuige van een heus wonder. Maar aan dit wonder kleeft een naar kantje. Een kantje dat ervoor zorgt dat Abbie en Ichabod weer op pad mogen want het zou wel eens kunnen dat hun nemesis Moloch hier een handje in heeft.

Deze comic voelt echt aan als een episode van de tv-serie. Dat is een compliment aan de makers, maar een klap in het gezicht van de toevallige lezer. Deze review bevat een betere introductie tot de wereld van Sleepy Hollow dan de comic en dat is een slechte zaak. Het verhaal van deze episode lijkt ook uit de lucht te komen vallen. Waarom zou je, fan zijnde, deze issue willen lezen? Een meerwaarde ten opzichte van de tv-serie valt vooralsnog niet te ontdekken.

De issue is competent gemaakt maar is enigszins overbodig. Daar kan zelfs het korte Sleepy Hollow gagstripje van Noelle Stevenson (Adventure Time) iets aan veranderen.

Sleepy Hollow #1 bij Archonia.com

Sleepy Hollow 001-1Sleepy Hollow 001-2