Review: Deadpool’s Art of War #1

Het idee achter deze comic is prima

Deadpool's aanwezigheid is stiekem best hinderlijk

Vergeet The Art of War van Sun Tzu. Het is nu tijd voor Deadpool’s Art of War…

0
Posted 21/10/2014 by

“The art of war”. Whoa.

De nieuwe Marvel-comic Deadpool’s Art of War gaat uit van een heel simpel idee. Peter David (The incredible Hulk, X-Factor) neemt ons mee naar het China van lang geleden. Deadpool is ingehuurd om de befaamde krijgsheer Sun Tzu te kelen. Hierdoor bemachtigt hij het manuscript voor diens standaardwerk The Art of War. Daar zit geld in, maar de eerste uitgever die hij treft wrijft hem fijntjes onder zijn neus dat The Art of War al eeuwenlang een bestseller is. Sterker nog, de talloze herinterpretaties van het boek zijn inmiddels ook bestsellers. De Merc with a Mouth laat zich echter niet zomaar wegsturen en zet zich aan het schrijven. Het is tijd voor Deadpool’s versie van The Art of War.

Deadpool is een beetje als de grappige oom die elk jaar op je verjaardagsfeest dezelfde grappen komt te vertellen. Deze comic heeft zijn amusante momenten, maar Deadpool’s vermeende komische imago begint tegen het personage te werken. Het verhaal zou beter werken als Wade Wilson niet steeds erdoorheen zou banjeren met zijn ergernis opwekkende aanwezigheid. Er is wel meer mis met deze opener. Het parodiëren van The Art of War is wat laat. In de jaren ’00 werd dit boek nog gelezen door veel managers, maar dat lijkt anno 2014 over te zijn. Mosterd na de maaltijd dus.

De comic wordt getekend door Scott Koblish (Thor, Excalibur). Hij heeft een degelijke tekenstijl die wat doet denken aan een strakkere versie van Jack Kirby‘s  werk. Het is weer even wennen om het werk van iemand te zien die zijn pagina’s gewoon vol tekent met een potloodje. Maar het oogt fijn. Soms lijkt Koblish er ook wat verwijzingen in te stoppen naar scènes uit oude comics uit de jaren 60. Het matte kleurwerk van Val Staples past er prima bij.

Deadpool-fans zullen deze comic zeker kopen. Heb je niets speciaals met dit personage dan kun je dit rustig laten liggen…

Deadpool’s Art of War #1 bij Archonia.com

Deadpool's Art of War 001-spread