Review: Words for Pictures

Het boek vertelt zowaar iets unieks waar een comicbookmaker in spe wat aan heeft

Het is iets teveel een feestje voor Brian Bendis en zijn vrienden

Brian Michael Bendis doet in Words for Pictures zijn boekje open over het scheppen van een comic…

0
Posted 17/09/2014 by

I’m dying for a good comic. Go make one so I can buy it.

Words for Pictures werd geschreven door Brian Michael Bendis (Uncanny X-Men, Ultimate Spider-Man) en gaat in op de fijnere kneepjes van het schrijven voor comics. Los van zijn werkzaamheden als schrijver heeft Bendis dus ook nog tijd om een comicbookcursus op Portland State University te geven. In dit boek zet hij de filosofie achter het maken van comics uiteen.

Het is belangrijk om dat onderscheid te maken. Dit boek bevat natuurlijk voorbeelden van scripts, pitchdocumenten en natuurlijk uitgewerkte pagina’s. Niet alleen van Bendis, maar ook van collega-schrijvers als Ed Brubaker en Matt Fraction. Het is echter geen ‘Hoe maak je comics’-boek.

Het gros van de tekst wordt gebruikt om de lezer een blik achter de schermen te gunnen, maar ook om te laten zien wat voor mentaliteit er nodig is om werkzaam te kunnen zijn in de comicbookindustrie. Bendis vertelt niet alleen over het vak vanuit het perspectief van de schrijvers. Ook tekenaars en editors worden aan het woord gelaten over het werken met een schrijver waardoor er een compleet beeld ontstaat van het creatieve proces.

bendis script

De informatie is helder opgeschreven in een prettige stijl en is natuurlijk redelijk uniek. Het lijkt alsof je met de schrijver aan een tafeltje zit te praten over het vak. Words for Pictures is ook nog eens buitengewoon prettig vormgegeven en natuurlijk rijk geïllustreerd. Het neemt een unieke plek in in het overvolle schap van ‘Hoe maak je comics‘-boeken. Voor mensen die niet de ambitie hebben om comicbookmaker te worden biedt het boek in ieder geval een kijkje achter de schermen bij enkele grote uitgeverijen.

Het is echter wel jammer dat Brian Bendis iets teveel gebruik maakt van de input van zijn vrienden. Wat meer variatie was prettig geweest. Het is niet dat iemand van zijn statuut moeite heeft om mensen te vinden die hem een handje willen helpen. Maar dat zijn details. Hoe dan ook is Words for Pictures een goed boek geworden dat in geen enkele kast van een comicliefhebber zal misstaan.

Words for pictures bij Archonia.com

words for pictures 1