Review: Edge of Spider-Verse #1

Sfeervolle 1930s versie van Spider-Man. Daar willen we best weer een nieuwe serie van zien...

Soms zijn de schrijvers te grote fans van hun eigen documentatie.

Maak opnieuw kennis met Spider-Man Noir. Een van de deelnemers aan het grootse Spider-Verse event in november…

0
Posted 17/09/2014 by

We really have to stop meeting like this.

Edge of Spider-Verse #1 is de eerste gang van het uitgebreide menu waarmee Marvel de lezers wil opwarmen voor Spider-Verse – het enorme verhaal waarin Spider-Man wordt meegezogen vanaf november. Het komt er op neer dat Morlun weer terug is en elke Spider-Man in het universum wil kelen. De enige manier waarop de webspinner dat gevaar denkt te keren is door alle Spider-mannen en -vrouwen uit het universum te verzamelen voor een grootschalige actie tegen Morlun. De minireeks Edge of Spider-Verse is een rondgang langs enkele parallelle universa, waarin in elk deel een ander Spidey-type wordt voorgesteld.

In dit eerste deel reizen we naar het New York van 1939. Niet het New York zoals wij dat kennen maar het New York waarin Peter Parker, Aunt May en Mary-Jane al rondlopen als inwoners. Peter Parker werd, nadat een tropische spin hem beet, Spider-Man. En dan hebben we het over Spider-Man Noir. Een Spider-Man gekleed zoals hij er uit zou zien in de jaren dertig van de twintigste eeuw. Ietwat grimmig van karakter maar wel met het hart op de juiste plaats. In 2009 was er al eens een miniserie waarin dit karakter werd geïntroduceerd, maar kennis van deze serie is niet nodig om deze comic te kunnen volgen. Het verhaal wordt overigens geschreven door David Hine (Spawn, Batman & Robin) en Fabrice Sapolsky, de bedenkers van Spider-Man Noir.

Het is in feite een afgerond verhaal waarin deze Spider-Man het opneemt tegen de Mysterio van zijn tijd, een zeer succesvolle goochelaar met een naar karakter. Aanvankelijk ben je geneigd om het te zien als een makkelijke What if? waarin bekende personages uit het Spider-Man-universum een jaren dertig make-over krijgen. Maar om eerlijk te zijn is dit gewoon een vermakelijk verhaal. De personages zijn goed geschreven en de werkelijke geschiedenis die doorsijpelt in het verhaal is een meerwaarde. Zo heeft Mary-Jane bijvoorbeeld een paar jaar meegevochten in de Spaanse Burgeroorlog waar iets is voorgevallen. Wat precies is niet zo relevant voor het verloop van deze comic, maar je wil het wel weten. Het tekenwerk van Richard Isanove is alleraardigst. De man is normaal gesproken vooral bekend als colorist maar zijn artistieke gave reiken dus verder. Zijn stijl doet denken aan deze van Jae Lee, maar dan wel met een realistischere toon. De cliffhanger van deze eerste issue zorgt voor de connectie met Spider-Verse.

Edge of Spider-Verse #1 is dus een prima comic. Het is misschien niet meteen noodzakelijk om het grote Spider-Verse event te kunnen volgen, maar soms kun je ook gewoon een Marvel-comic lezen zonder dat het een dieper liggende functie heeft.

Edge of Spider-Verse #1 bij Archonia.com

Edge of Spider-Verse 001 1Edge of Spider-Verse 001 2

Edge of Spider-Verse 001 3Edge of Spider-Verse 001 4