Review: Fury MAX – My War Gone By (NSFW)

Personages: ,

Coverprijs: $34.99

Verzamelt: Fury MAX #1-13

Een volwassen geschreven oorlogsverhaal met een boodschap.

/

Nick Fury mijmert over de oorlogen die aan hem voorbij zijn getrokken en wat het hem heeft gebracht in My War Gone By, een volwassen Marvel-comic die bloot, expliciet geweld en serieuze levensvragen niet schuwt…

0
Posted 16/08/2014 by

Jesus Christ, You fucking incredible bitch…!

De meeste mensen denken tegenwoordig bij het horen van de naam Nick Fury aan Samuel L. Jackson in de Marvel-films. Maar de lezers weten dat er maar één echte Nick Fury is, die al sinds de Tweede Wereldoorlog de comicbookpagina’s onveilig maakt als oorlogsheld en later als superspion bij de CIA en S.H.I.E.L.D. De in het slop geraakte versie van deze ijzervreter wordt door Garth Ennis (Preachter, Crossed) en Goran Parlov (Starlord, Barracuda) van een nieuw laagje vernis voorzien in Fury: My War Gone By.

De comic is uitgegeven onder de Marvel MAX-imprint, waarin de makers zich uit kunnen leven met volwassen verhalen waarin bloot en expliciet geweld niet worden geschuwd. Deze comic is er dan ook volledig op zijn plaats. Nick Fury is met beide beentjes in onze wereld geplaatst. Goed, hij veroudert nog steeds slechts mondjesmaat, maar dat is dan ook het enige aan deze comic waarbij je zou kunnen denken dat Fury afkomstig is uit een wereld bevolkt met superhelden, goden, pratende wasberen en andere aliens.

Nick Fury werkt voor de CIA en houdt zich bezig met allerlei conflicten op de wereld. Het verhaal is een overzicht van militaire conflicten uit de tweede helft van de twintigste eeuw en de rol van Fury tijdens al dat oorlogsgeweld. Dit alles opgetekend uit de mond van een oudere Fury die het allemaal inspreekt op een bandrecorder. We beginnen in Frans Indochina in 1954. De plaatselijke bevolking probeert zich te bevrijden van het Franse juk en namens de CIA probeert Fury de Fransen te helpen om dit te verhinderen. Daarna gaan we in een ruk door naar Cuba anno 1961. Fidel Castro is net een jaar of twee aan de macht en druk bezig om een nieuwe maatschappij te vormen waarbij het Sovjet-model hem aanstaat. Amerika zit niet te wachten op een communistisch eiland op zwemafstand van Florida. Aan Fury de taak om een invasie in de Varkensbaai op te zetten. Er volgt in 1970 een tweede bezoek aan Frans Indochina (nu Vietnam), om vervolgens in 1984 te eindigen in Nicaragua. Liefhebbers van Ennis zijn werk vinden het vast leuk om te weten dat een zekere Frank Castle zijn opwachting maakt als Vietnamveteraan. Enkele jaren voordat de wereld hem zal leren kennen als The Punisher.

fury aktie

In de beschreven decennia volgen we buiten Fury ook andere mensen als de politicus McCluskey, zijn secretaresse en Fury’s bijslaap Shirley DeFabio en Fury’s ietwat brave maar loyale vriend George Hatherly.

Dit alles wordt fraai verbeeld door de Kroatische tekenaar Goran Parlov. Zijn stijl is een mengelmoesje van Joe Kubert en de Italiaanse tekenaar Hugo Pratt. Zijn decors zijn spaarzaam en daar zie je de invloed van Pratt terug. Geen acht lijnen gebruiken als het ook met drie lijnen kan. Het meeste detail gebruikt hij voor de scènes in een plaat die het belangrijkste zijn.

Op dit moment laat Ennis zich ook op zijn best zien. Het hart van de Ierse schrijver gaat uit naar de oorlogscomics. En het schrijven van deze comics pakt hij erg serieus aan. Het is niet slechts een geschiedenislesje. Het verhaal draait om de mensen. We zien hoe al deze personages gedurende de decennia langzaam maar zeker hun illusies over het leven kwijtraken en een stuk cynischer worden. George Hatherly gelooft in het goede van de mens en de idealen waar Amerika voor staat. Hij is het meest kleurloze personage van de troep en tegelijkertijd de persoon waar je van mag zeggen dat hij het leven het beste heeft begrepen. Aan de andere kant van het spectrum vind je de opportunistische McCluskey. De wereld is rot en daar kun je maar het beste van profiteren. In zijn kielzog neemt ie Shirley DeFabio mee. De rondborstige secretaresse heeft een zwak voor Nick Fury en hoopt op een avontuurlijk leven met hem, maar uiteindelijk is de levensstijl die McCluskey haar biedt te verlokkelijk om er niet op in te gaan. En Fury? Hij beseft al heel snel dat Amerika in niets afwijkt van de oude Europese koloniale machten en gewoon haar versie van ordinaire machtspolitiek over de wereld verspreidt. Maar wat drijft hem dan? De vlag of gewoon een hang naar oorlog? De deelname aan het gevecht? Het feit dat het nu eenmaal iets is waar hij heel goed in is? Serieuze vragen dewelke je niet vaak tegenkomt in een comic van de grote twee.

En zo lijkt het erop dat deze comic zowaar de eerste echte volwassen MAX-comic is. Je krijgt niet alleen een goed oorlogsverhaal te verwerken, maar ook een verhaal dat een serieuze poging doet om de lezer te laten zien wat een oorlog echt is en hoe de mechaniek erachter werkt. Verplicht leesvoer.

Fury MAX My Ware Gone By bij Archonia.com

FuryMax 1FuryMax 2

FuryMax 3FuryMax 4