Review: Thanos – The Infinity Revelation

Inkleuring: ,

Universum: ,

Personages: , , , , ,

Coverprijs: $24.99

Er wordt ook weer eens wat gemaakt voor mensen die Marvel Comics al decennialang volgen

Ontoegankelijk voor niet comicbooklezers

Thanos bevindt zich in de graphic novel The Infinity Revelation weer eens in het midden van grote kosmische veranderingen. Zal de Titaan deze weer te boven komen als één van de grootste Marvel bad guys?

1
Posted 12/08/2014 by

To live is to change. It is existence’s one constant. The very universe accepts this truth.

Thanos: The Infinity Revelation staat toch een beetje voor de officiële terugkeer van Jim Starlin bij Marvel. Starlin is een veteraan wiens carrière teruggaat tot de vroege jaren zeventig. Hij is een veelzijdig man die behalve als comicbookmaker ook als ondernemer de kost heeft verdiend. Toen hij na een bezoek aan The Avengers-film ontdekte dat zijn creatie Thanos een cameo had in de post-credits scène wist hij via een strak staaltje powerplay weer een rol als comicbookmaker te bemachtigen bij Marvel Comics. Het loont om je zaakjes goed bij te houden.

Gelukkig zijn we hier uit hetzelfde laken gesneden als Jim Starlin. We hebben eerder dit jaar de Thanos Annual #1 gelezen en dat is geen overbodige luxe. Het leek erop dat het een oefening in nostalgie was, dewelke op een geforceerde manier werd gekoppeld aan de Time Runs Out-verhaallijn uit de Avengers-reeksen. Maar het blijkt ook essentieel leesvoer te zijn om iets te maken van deze comic.

Thanos staat weer eens in het middelpunt van grote veranderingen. Maar dit keer staat hij er niet alleen voor. De man die nog het meeste in de buurt komt van een vriend, Adam Warlock, reist met hem mee. De paarse Titaan bezoekt enkele werelden en trekt door zijn gedachtewereld om zijn rol in dit alles te kunnen vatten. De realiteit wordt opnieuw opgebouwd en alles verandert. Alles?

thanos-the-infinity-revelation-ogn-preview

Het verhaal bestaat uit twee lagen. In de eerste laag volg je Thanos en Adam Warlock en probeer je het mysterie van dit verhaal op te lossen. Maar in de tweede laag passeert het echte werk. Tussen de regels door geeft Starlin commentaar op de ontwikkelingen van Thanos in de jaren dat hij zelf niet aan het personage werkte. Via de mond van de Titaan spreekt ie zijn twijfels uit over enkele acties. Het was niet helemaal des Thanos wat er toen is gebeurd. Voor de oplettende lezer is het al snel duidelijk dat de auteur zijn territorium markeert en collega’s een waarschuwing meegeeft. Jullie pogingen zijn aardig maar alleen zijn geestelijke vader begrijpt hoe Thanos denkt. Ook in tweekampen met de Annihilators en de Silver Surfer blijkt al snel wie de bovenliggende partij is. Op dat moment krijgt het iets kinderachtigs. “Mijn personage is sterker dan jouw personage”.

Het tekenwerk is technisch gezien prima. Ook het kleurenpalet waarbij regelmatig blauw en paarstinten voorbijkomen past wonderwel bij dit verhaal. Hoewel het tekenwerk technisch deugt is het inhoudelijk soms minder. Een goed voorbeeld is een scène waarin Thanos en co door een grot lopen. Deze is zeer kinderachtig vormgegeven met clichés als een rondfladderend vleermuisje aangevuld met stalagmieten en stalagtieten. Het is duidelijk dat Starlin graag in de kosmos vertoeft omdat hij liever zijn fantasie de vrije loop laat gaan dan dat hij zich laat binden door het realisme. Let heel goed op tijdens het lezen. Juist het tekenwerk bevat een deel van de oplossing om een belangrijk stuk van dit verhaal te snappen.

Toch overheerst bij het bespreken van The Infinity Revelation de tevredenheid. De hardcore Marvel-fan wordt op zijn wenken bediend met deze comic. Ze is doordrenkt van de continuïteit en biedt de trouwe volger van Thanos en de Infinity-mythos een fraai nieuw hoofdstuk.

Thanos The Infinity Revelation bij Archonia.com

Thanos - The Infinity Revelation-001Thanos - The Infinity Revelation-002

Thanos - The Infinity Revelation-003Thanos - The Infinity Revelation-004