Review: Teen Titans #1

Goed instappunt voor nieuwe lezers

De kleuren horen meer bij een kinderboek

Alweer een nieuw begin voor DC’s gekende jonge superheldenteam…

0
Posted 21/07/2014 by

Hello Manhattan. You look like you could use a little excitement.

DC Comics maakt zich op voor een nieuwe fase van hun New 52-titels. Teen Titans krijgt, net als Suicide Squad eerder, een nieuwe nummer #1. Nieuwe lezers worden aangemoedigd om dit op te pikken. En gek genoeg zijn we geneigd om ons daarbij aan te sluiten. Deze comic doet veel dingen goed.

Aan het begin van deze comic word je midden in het verhaal gesmeten. Een schoolbus is gekaapt door wat terroristen onder leiding van een gemaskerde vrouw. Ze willen het gevaarte bij S.T.A.R. Labs naar binnen rijden waar ze de bus willen opblazen. S.T.A.R. Labs is bezig met een bepaalde technologie waar de terroristen niet op zitten te wachten. Het management bij S.T.A.R. heeft geen idee waar ze op doelen, maar ze hoeven niet bang te zijn. De Teen Titans bemoeien zich met deze kwestie…

Het verhaal is redelijk basic. Het is niet nodeloos complex en je hebt, zeker wanneer je het vergelijkt met het eerder genoemde Suicide Squad, niet het idee dat je een bepaalde voorgeschiedenis hebt gemist. De Teen Titans krijgen ieder een korte introductie waarna ze hun bijdrage leveren aan het redden van de kinderen in de schoolbus. Het einde van dit eerste deel is misschien wat voorspelbaar. Maar daar mag je in dit geval geen punt van maken. Het is vermakelijk leesvoer.

Het kleurwerk van Dan Brown past alleen niet bij de comic. Zijn palet bestaat uit felle kleuren met een snoepachtige gloed. Zonde, want het tekenwerk van Kenneth Rocafort (Superboy, Red Hood and the Outlaws) is erg smakelijk. Hij is een van de weinige artiesten die zich aan de klauwen van de jaren negentig bij DC Comics heeft ontworsteld en de Image-stijl heeft doorontwikkeld naar iets eigen en fris. Al zou het geen ramp zijn wanneer hij zijn storytelling skills nog iets verder aanscherpt. Soms lijkt hij dode plaatjes op zijn pagina’s te plaatsen zonder enige functie. Een voorbeeld? Kijk maar rechts onderaan de spread onderaan deze review. Wat doet dat daar? Het lijkt wel abstracte kunst?

Goed, voor een begin van een nieuwe serie is dit niet slecht.  Hopelijk houden de makers het lang vol, want de nieuwe Teen Titans oogt en leest plezierig.

Teen Titans #1 bij Archonia.com

Teen Titans 1 spread