Review: Afterlife With Archie Volume 1 – Escape from Riverdale

Het is knap om nog een vrij hoekje te vinden in het overvolle zombielandschap.

Het verhaal verloopt hier en daar wat langzaam.

Is het mogelijk om nog een zombiecomic uit te brengen die verrast? Kort antwoord: ja! Afterlife With Archie is een dikke aanrader.

0
Posted 13/07/2014 by

We ‘ve lived here all our lives.. and we’re NEVER going to come back, are we?

Afterlife With Archie zou je om meerdere redenen kunnen vergelijken met Amoras. Archie en zijn maatjes Reggie, Jughead, Veronica en Daphne hebben in de Verenigde Staten immers een vergelijkbare status met Suske en Wiske en in Afterlife With Archie wordt de wereld van deze koddige familiestrip overhoop gegooid en gaat men op de volwassen toer. Uitgeverij Archie Comics was in het verleden natuurlijk succesvol met de integratie van minderheden in hun strips. Recent waren ze bijvoorbeeld een voorloper met de introductie van het homoseksuele personage Kevin Keller. Maar de uitgever ziet natuurlijk ook wat succesvol is. Vandaar, zombies!

Het is Halloween. Archie en zijn kompanen maken zich op voor het halloweenfeest op hun school in het stadje Riverdale. Wat ze niet kunnen weten is dat dit feest het begin zal zijn van hun ergste nachtmerrie. Een nachtmerrie waar ze misschien wel nooit meer uit zullen ontwaken. Het begon allemaal heel onschuldig. Totdat een overstuurde Jughead aanklopt bij Sabrina met in zijn armen zijn aangereden hond Hot Dog. Sabrina is geen gewoon meisje, sommigen zullen haar herkennen als Sabrina the Teenage Witch. Kan zij iets doen voor Hot Dog? Niet echt, de hond is dood. Voor Jughead wil ze echter wel iets doen dat niet veel heksen zouden overwegen. Ze wekt hem op uit de dood. Hot Dog bijt Jughead en deze wordt na een kort ziekbed wakker als een zombie die op weg gaat naar de school waar op dat moment net het feest begint.

Het is verleidelijk om te denken dat deze comic gaat voor de grootste gemene deler. Zombies? We kennen dat wel, toch? Roberto Aguirre-Sacasa (Fantastic Four, Glee) schrijft echter een verhaal waarin het gaat om het persoonlijke drama. Een goed voorbeeld hiervan is de scène waarin Archie bij zijn ouders langsgaat en dan wordt klemgezet door Hot Dog. Archie’s eigen hond komt hem te hulp waardoor hij kan ontsnappen. Sacasa schrijft tijdens deze scène de innerlijke dialoog van de hond. Het rationele deel van de lezer zal het ongetwijfeld benoemen als het melodrama dat het ook is. Maar veel succes met je pogingen om geen traantje weg te pinken. De plaag wordt ook beperkt tot Riverdale. Daardoor doet deze comic ook wel denken aan de zombieklassieker Night of the Living Dead. Afterlife With Archie wordt getekend door Francesco Francavilla (Black Panther). Zijn stijl is heel sober en doet wel wat Europees aan. Hij kleurt het zelf in en dat maakt uiteindelijk zijn pagina’s. Zijn kleurenpalet bestaat steeds uit een vier, soms vijftal, kleuren. Dat zorgt voor een beklemmende sfeer.

Waarschijnlijk had niemand het verwacht. Maar Afterlife With Archie weet toch een klein gaatje in het overvolle zombielandschap te vinden en zich daar tussen te wurmen. Dit najaar begint de tweede verhaallijn. Aanrader!

Afterlife with Archie vol.1 bij Archonia.com

Afterlife with Archie 001_1Afterlife with Archie 001_2

Afterlife with Archie 001_3Afterlife with Archie 001_4